Ретро » Škoda 739: краят на мечтите

Škoda 739: краят на мечтите

2806
2021

В края на 70-те и 80-те години на миналия век легендарната състезателна Škoda 130 RS се налага като безапелационен фаворит в най-престижните автомобилни надпревари в Европа. Още през 1977 г. от ръководство в Млада Болеслав е набелязан амбициозен план за цялостна модернизация. Задачата е възложена да утвърдения във времето Пражки институт за изследване на моторните превозни средства (ÚVMV), който разработва аеродинамична версия на 130 RS (с вътрешнозаводски индекс 735), обозначена като Тип 739. Това всъщност е не само нов състезателен болид с атрактивна външност, но и мобилна лаборатория.

Най-напред е изработен умален модел в мащаб 1:5, който преминава серия от тестове в  Научно-изследователския авиационен институт (VZLÚ) в Летняни – единствения в Чехословакия, който по същото време разполага с аеродинамичен тунел. Заложените показатели идват постепенно, като междувременно са направени редица корекции в конструкцията на каросерията.

При експрименталния Тип 739 е запазен скелетът на неговия предшественик, но само в средната част, включително армировката на покрива. Останалата част от каросерията е изцяло преработена според оригиналния дизайн. Предният капак е скосен, а частично вградените в предните калници фарове впоследствие са покрити с панорамни прозрачни капаци от органично стъкло. Още два големи допълнителни фара са монтирани в двата края на спойлера под мигачите. Радиаторът е идентичен с този на серийните модели 105/120. В края на задните странични стъкла са добавени допълнителни вентилационни отвори на двигателното отделение, като подобни прорези могат да се открият в предната броня, предния капак, както и в предните калници, до вратите. Напълно различна от стандартната състезателна версия е и задната, видимо по-висока част, в която са вградени задни светлини от новата Škoda 105/120 (индекс 742).

Ходовата част и механиката като цяло до голяма степен остават идентични с тези на 130 RS. Двигателят е редови 4-цилиндров с два карбуратора Weber, водно охлаждане и работен обем обем 1289 куб. см (диаметър на цилиндъра и ход на буталото 75,5 х 72 мм), свързан в общ блок с четиристепенна скоростна кутия. Ауспухът е същият като при предходния състезателен модел и отново е скрит напречно в интегрираната задна броня.

Коляновият вал е с три опорни лагера, но блокът е подсилен с по-здрав долен капак, свързан с болтове към корпуса. Стандартната цилиндрова глава с правоъгълни всмукателни и изпускателни клапани е заменена от нова с кръгли. Най-високата отчетена мощност достига границата от 100 к.с. (74 кВт) при 6500 об/мин. Подобрената аеродинамика (с чувствително намалено въздушно съпротивление) оказва положителен ефект върху разхода на гориво при по-високи скорости. Така например при скорост от 150 км/ч разходът на гориво е намален с цели 5 л на 100 км при съпоставка със 130 RS. Междуосието е с дължина 2,4 м, а собственото тегло на автомобила е 827,5 кг.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин