Skoda 110 R: Porsche-то от Източния блок (ТЕСТ)

0907
2024

Дизайн с внимание към детайла и динамично пътно поведение на достъпна цена? Купета като Skoda 110 R разполагат с всичко необходимо, за да осигурят усещане от шофирането като едно време

В сравнение със своите конкуренти със спокойна натура като Opel Kadett например, Skoda 110 R изглежда като подготвен за битка индианец с лице, обрисувано в цветовете за битка. Нашият фотомодел, S 110 R от 1978, се кара по ретро ралита.

Някои компоненти като изпускателната система и амортисьорите не са серийни – можете да го чуете и видите. По отношение на визията и звука имаме чувството, че сме в машина от лигата на 911. 110 R потегля към трасето за слалома със сърдито ръмжене. И все пак, не очаквайте върхова радост от шофирането – защото воланът е доста голям и изместен надясно. При бързо шофиране между конусите бавното и индиректно реагиращо кормилно управление е дразнещо и никак не пасва на спортната аура на модела.

От всички купета на своето време, Skoda 110 R е най-близо до света на ралитата и други автомобилни състезания – това усещане създават и интериорът, и екстериорът.

Но тази Skoda може да се контролира и с педала на газта! Задницата не се мята светкавично бързо, но все пак ви приканва да потанцувате. Всъщност най-забавно е да поддържате оборотите на жадния за развъртане звучен ръмжащ 4-цилиндров двигател. 110 R просто иска да я „настъпвате“ – и винаги имате усещането, че се движите по-бързо, отколкото в действителност карате. Mудното превключване на предавки обаче също разваля удоволствието от шофирането: конкурентът VW със задно разположен двигател се е справял с това упражнение значително по-прецизно.

Плюсове и минуси

Подобно на старо вино в нови бутилки, новите каросерии на Skoda 100 и 110, пуснати след 1969 г., не успяват да скрият старата техника от моделите предшественици на MB. Концепциите със задно задвижване изживяват истински разцвет в началото на 70-те години. Но именно остарялата техническа база на моделите на Skoda допринася те да станат още по-привлекателни. Окачването с напречни носачи и спирални пружини отпред и с „чупеща“ се ос отзад сякаш ви подканва да управлявате автомобила с педала на газта – ето защо удоволствието от шофирането при истинските „карачи“ е гарантирано. Доброто пътно поведение и произтичащият от него талант за моторспорт, както и атрактивният външен вид спечелиха на произведения в 57-хиляден тираж 110 R репутацията на „Porsche-то от Източния блок“.

Визуално кокпитът напомня на кабината на чехословашки трамвай.

В ГДР моделите Skoda 100 и 110 бяха наричани BMSR, което идва от Böhmisch-Mährischer Schnell-Roster (б.пр. „чешко-моравски, ръждясващ бързо“). Както при много други класики, и в този случай решаващият фактор преди покупка е състоянието на купето. Първо за ръжда трябва да проверите горните краища на С-колоните: там се срещат три листа и конструкцията е сложна. Ако забележите мехурчета или пръски боя в тази зона, бягайте далеч! Следващата „конфликтна зона“ е долният ръб на покрива при отворите за вратите отляво и отдясно, точно пред уплътненията. Ако усетите вдлъбнатини под покритието от изкуствена кожа, значи фабричните заварки на обшивката под покрива вече са силно корозирали. И при този проблем следва да се откажете от съответния екземпляр. Проверката продължава в багажника: преходната зона между предната стена и панела на пода започва да ръждясва, ако в багажника има влага. Огледайте също и зоните около тръбата на резервоара, около спирачната помпа, около фаровете и около страничните панели. Панелите зад двете вентилационни решетки при С-колоните също често боледуват от „кафявата чума“. Иначе техниката и дъното на малкия „чех“ имат славата на здрави и безпроблемни.

Двата карбуратора Jikov бяха серийни до 1976 г., а след това на тяхно място бяха поставени два двойни Weber-а – с тях 110 R ревеше подобаващо.

„Porsche-то от Изтока“ успява да пожъне успехи и на Запад. През годините на производство на 110 R – от 1970 до 1980, до 90 процента от екземплярите отиват за западните пазари. Там то печели популярност както като евтино купе за малко пари, но също и като „входен билет“ за света на автомобилните състезания. Съдбата на модела не се е променила сериозно и до наши дни – затова и цените растат. Най-добре запазените 110 R още през 2020 г. надхвърлиха границата от 20 хиляди лева. А за що-годе читав екземпляр в движение трябва да предвидите поне 16 хиляди лева.

„Porsche-то от Изтока“ се превръща в сензация и на Запад: докато само 450 от купетата стигат до ГДР, общо 675 S 110 R са продадени във ФРГ през 1975 г.

Резервни части

Положението с резервните части не е розово. Ламаринени части, интериорни компоненти и декоративни елемети за купето вече се намират доста трудно. Без контакти с клубове на Skoda и добри връзки, реставрацията на съсипан 110 R ще бъде трудна задача. Ето как вървят цените на skopart24.com: под за багажника 500 лева, заден ламаринен панел 236 лева, преден калник – 216 лева. В skodateile-berlin.de предлагат генерация за 224 лева, гарнитура на главата за 88 лева, шенкел за 406 лева, кормилна рейка за 596 лева.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин