2025
Към средата на 80-те години Škoda остава може би единственият производител в света, който продължава да прави семейни леки автомобили със заден двигател. Тази архаична концепция е възприета от чешката фирма още в началото на 60-те години, когато все още е сравнително актуална, но много скоро след това бързо потъва в историята, отстъпвайки пред авангардното предно предаване и двуобемните каросерии. Поради ограничения си финансов ресурс обаче държавното предприятие Škoda трудно може да си позволи редовна актуализация на фирмената гама, така че да бъде в крак със западноевропейския авангард. Единственото, което може да предложи, е частично модернизиране на добре познатите си модели. Точно това става в края на 1983 година, когато е представен цялостният фейслифт на Škoda 105/120, класифициран с вътрешнозаводското обозначение М.
На външен вид автомобилите от модернизираната серия се отличават с изцяло нова по-аеродинамична предна част с нови калници, спойлер, големи пътепоказатели, групирани с халогенните фарове и двуделна броня от полипропилен. Блоковете на комбинираните задни светлини също вече са много по-големи и оформени по-модерно.
Най-голямата новина, свързана с дебюта на серия М, е обогатяването на гамата с два изцяло нови модела с 1300-кубикови двигатели. Това са 5-местният седан с 4 врати Škoda 130 L и спортното купе с 2 врати Škoda Rapid 130 с 2 + 2 места.
Една от малкото външни разлики при модела 130 L е наличието на допълнителни отвори в предния спойлер, но най-значителните изменения са скрити под каросерията и по-точно при двигателя, предавателната кутия и задното окачване.
Използването на по-мощен двигател с повишен работен обем налага доста конструктивни изменения в стандартния агрегат, като запазва основната му концепция. Той също е 4-цилиндров, редови, с водно охлаждане и висящи клапани (OHV), разположен надлъжно зад задния двигателен мост. При запазване на хода на буталото от 72 мм, който е еднакъв за всички двигатели в тогавашната гама на Škoda, диаметърът на цилиндъра е увеличен на 75,5 мм, с което работният обем нараства до 1289 куб. см. Степента на сгъстяване е повишена на 9,7:1, а максималната мощност вече достига 43 кВтч (58,5 к.с.) при 5000 об./мин.
Новият цилиндров блок е с повишена неподатливост в областта на основните лагери на коляновия вал. Трансмисията е обединена в общ блок с двигателя.
При този модел на Škoda за първи път в серийно производство е въведена и 5-степенна предавателна кутия за намаляване на разхода. Максималната скорост достига 153 км/ч, а ускоряването от 0 до 100 км/ч се извършва за 15 секунди.
Гамата на Škoda за 1985 г. предлага богат избор от общо 10 модификации, които се различават по двигател, трансмисия, каросерия и вътрешно обзавеждане. С тази втора и последна модернизация на първия модел, представен през 1976 година, е сложен край на задните двигатели. По същото време вече се работи усилено по изцяло новия фирмен модел Favorit с предно предаване и двуобемна каросерия, проектирана от Bertone.