Skoda-та, която победи по проходимост „текезесарката“ ГАЗ-69


15
апр.
2020

Превозните средства на Laurin & Klement и по-късно – на ŠKODA, винаги са се характеризирали с богата функционалност. Така например мотоциклетите от ранните години на компанията лесно могат да бъдат модифицирани за задвижване на селскостопански агрегати – за целта просто сменяте кожения ремък на задното колело. От 1912 чехите започват да правят плугове, а малко по-късно – и трактори. Така в края на 50-те и началото на 60-те години ŠKODA вече разполага с десетилетия ноу-хау в конструирането на високопроходими машини от различен тип. В този период на тогавашната Чехословакия й липсват компактни, маневрени и леки машини с многостранно приложение.

Тогава Министерството на селското стопанство поръчва на инженерите в Млада Болеслав да проектират модел, който да отговаря на изискванията на горското и селското стопанство и да бъде удобен за всекидневието – като същевременно е подходящ и за военни цели. В годините на Студената война последното изискване е било почти задължително и много военни проекти носят цивилни имена за прикритие. Именно така се ражда идеята за разработката на Typ 998 Agromobil, която ŠKODA започва през януари 1961. Първоначално са направени три прототипа, използващи компоненти от серийни модели на Skoda.

Инженерите следват заветния принцип Form follows function. Компактният автомобил е дълъг 3,47 м и широк 1,70 м, бордови със самоносеща каросерия и кабина за водача и пътника до него. С поставянето на две пейки отзад Typ 998 се превръща в пътнически за превоз на максимум 10 лица заедно с шофьор.

Сред характерните черти на многостранния талант е цялото предно стъкло, което може да се сгъва напред. И тъй като платнището за товарния отсек покрива и кабината, при откриването на автомобила и сгъването на предното стъкло височината на „товарача“ пада от 1,94 на 1,41 м – което е много удобно за преходи из горите или за транспортиране в самолет. Превъзходните офроуд качества са гарантирани преди всичко от 1,9-метровото междуосие и късите надвеси на каросерията, които позволяват 45-градусов ъгъл на атака отпред и отзад. Клиренсът варира от 290 мм при празен автомобил до 230 мм при пълно натоварване.

Продължете на следващата страница

Още по темата