2016
НЕОБХОДИМОСТ ОТ ДЕЙСТВИЯ – през последните години това бе на дневен ред при марките от концерна на VW. Seat започна да се съживява. При Audi имаше по-скоро крачка назад, отколкото напредък чрез техника. За капак на всичко дойде и дизеловият скандал с VW. Напълно встрани от нещата, Škoda се превърна в тайната звезда на концерна. Рекордна година след рекордна година и печалби, за които дори и от VW могат само да мечтаят. При чехите опасен би бил евентуален застой. Хората от Млада Болеслав разбраха това и дават газ, като в момента са на прага на най-голямата моделна офанзива в историята си. До 2020 г. всяка година на пазара трябва да се появяват по два нови модела.
Ще ви покажем трите най-важни: малък SUV на базата на Fabiа, който ще повиши продажбите, Kodiaq Coupé, който ще се отрази добре на имиджа, и новият Rapid, който ще се превърне в Golf-а на Škoda – модел, който ще се харесва на всички. Добавяме и обещание от страна на новия шеф. „Отчасти ще преоткрием себе си –казва Бернхард Майер. – Имам предвид повече значимост, повече самостоятелност и преди всичко повече емоция. Имиджът на марката трябва да бъде поддържан и именно над това сме се съсредоточили.“ Škoda разполага с креативен дизайнерски отдел и сравнително изгодна структура по отношение на разходите, но при разработката на нови продукти марката все пак е вързана за концерна VW. Затова и тук магическата формула е MQB – модулна платформа за модел с напречно разположени двигатели.
Škoda Kodiaq Coupé
Междувременно тази платформа съществува в три версии за дължина на автомобила от 4 до над 5 метра. Дори малкият Citigo ще използва опростена версия на MQB платформата в следващото си поколение. Предимствата: максимална гъвкавост в рамките на моделния цикъл, както и понижаване на разходите за разработка и покупка. Спестените средства ще бъдат инвестирани в автомобили, така Škoda ще надрасне себе си. „В бъдеще ще разширим гамата от модели още повече – обещава Майер. – Естествено акцентът ще бъде върху SUV моделите.“ Най-важният модел ще бъде новият Polar, който трябва да се наложи в сегмента от 30 000 лв. – като освен това ще затвори нишата, която ще остави следващото Yeti. Той ще порасне осезаемо (както и ще стане по-скъп), като ще дели една и съща техника с планирания Golf SUV и Seat Ateca. База за Polar ще бъде Polo SUV, който ще стартира на пазара от 2018 г. Конкретно това означава: Polar ще бъде с дължина от около 4,15 метра – близо 15 сантиметра повече от Fabia. Двигателите също ще са от Волфсбург, като най-вече новите 3-цилиндрови агрегати ще намалят значително разхода.
Škoda Rapid
Срещу доплащане ще има двойно задвижване и автоматична трансмисия с два съединителя. Ако всичко върви по план, то Polar ще бъде при дилърите през 2019 г. Горе-долу по същото време курс към завладяване на Европа ще поеме Kodiaq Coupé. И ако сега се чудите защо изведнъж започнахме да пишем Kodiaq с q накрая: промяната бе извършена в последната секунда. Още през декември AUTO BILD обяви ексклузивно името на големия SUV на Škoda – Kodiak. Смяната на шефовете при Škoda се отрази дори и на имената на моделите – затова сега автомобилът ще се нарича Kodiaq. Coupé версията на кросоувъра ще бъде позиционирана над Superb. Все още обаче няма окончателна зелена светлина за Европа. Ясно е само, че от 2018 г. китайският пазар ще получи дългото 4,75 метра SUV Coupé – заедно със скъпоструващата Plug-in хибридна версия. С най-малките моторизации Coupé-то ще стартира от 60 000 лв., като с някоя друга екстра цената бързо ще достигне 100 000 лв. Остава Rapid.
Škoda Rapid Spaceback
С актуалния модел трудности изпитват не само при Škoda. Seat също прави неособено успешни опити да запълни оказалата се не чак толкова голяма ниша в Европа с идентичния модел Toledo. В страните от Източна Европа седан моделите се продават добре, но в Германия например всичко се концентрира върху Spaceback. За да бъде променено това, следващият Rapid ще изглежда по-атрактивно, ще има по-добра изработка и ще се вписва по-добре в гамата. Фактът, че Spaceback и Fabia Combi делят едни и същи ценови сегмент и концепция на пространството, не говори за особена креативност. Освен това Octavia блокира пътя нагоре. Ако все пак чехите успеят да се справят с всички задачи, то годишно могат да достигнат и 1,5 милиона продадени автомобила. Тази марка определено е успешна.
ИЗВОД
Škoda е набрала скорост – няма нищо лошо в това. Дъщерната фирма на VW е добре подготвена във всички сегменти. Освен това расте в нови ниши, които се отразяват добре не само на имиджа, но и ще повишат продажбите.