Silver State Classic Challenge: С 350 км/ч през пустинята

3011
2016

На магистрала в Невада веднъж в годината американците си играят на „германски аутобан“. Те се надпреварват като луди със своите автомобили

МАРК КАПЕНЕР го нарича The Sleeper. Той е червен Lamborghini Gallardo, който изглежда съвсем обикновено. Толкова хрисимо, колкото би могло да изглежда едно Lamborghini. Капенер (52) е минавал с него границата от 350 км/ч. Но човек не може да го обвини, че не знае какво прави: мъжът е травматолог.
Днес докторът е на посещение в семейното селище Лунд в американския щат Невада. Северно от Лунд се намира пустинята. Както и западно и южно. На изток също има само пустиня. Капенер се намира на State Route 318, магистрала, която е с дължина 150 километра и води в посока юг.

Тътенът на пустинята: Дейв Бауър вдига със своя състезателен автомобил от NASCAR скорост 364 км/ч

Тътенът на пустинята: Дейв Бауър вдига със своя състезателен автомобил от NASCAR скорост 364 км/ч

Неговият Sleeper не е случаен: вариант Superleggera, с две турбини, 2000 к.с. Заради опита и автомобила си човекът се е регистрирал днес за участие само в „клас 160 км/ч“. Това означава, че ще се опита да се движи по магистралата към Хико със средна скорост 257 км/ч. Съществува и ограничение на скоростта, наблюдават го скрити радари. Ограничението е 290 км/ч. Бързо разбираме, че това тук не е обикновено състезание. Това тук е Silver State Classic Challenge.

Точно в родината на всички ограничения на скоростта ежегодно се провежда най-бързото състезание по нормални пътища в света. 90 мили, това са 145 километра. Тук американците поне за ден имат усещането за „германски аутобан“.

Chevrolet Camaro в пустинята: сам срещу хронометъра и монотонността на отсечката

Chevrolet Camaro в пустинята: сам срещу хронометъра и монотонността на отсечката

По принцип състезанието е изпитание за равномерност. Но спирането преди финала е забранено! Повечето участници избират да се включат в по-бавните състезателни класове. Те стартират от около 153 км/ч. В този клас стартират и туристи с коли под наем като Audi A6 (возят си и куфарите). В клас 241 км/ч през тази година участват 16 автомобила. Най-добрият е с време 13 хилядни от секундата от нормираното време. През 1988 г. се е състояло първото състезание по този път, което изглежда като от филм за надпревара с коли. Само направо, с няколко завоя при Нароус, дефиле в Дивия запад. На тези завои обаче също можете да карате с 200. По онова време в САЩ има общовалидно ограничение на скоростта от 88 км/ч. Това е отчайвало всеки притежател на спортен автомобил. Silver State Classic се превръща в отдушник за истинските потребности на тези коли. В днешно време ограничението по пустинната магистрала през 364 дни от годината е разумните 113 км/ч. Това обаче е смешно малко за някого, който кара Corvette. Или пък Challenger Hellcat. Или Porsche. Или BMW M.

Най-голямата възможна сигурност? Е, все пак на старта има и пожарна

Най-голямата възможна сигурност? Е, все пак на старта има и пожарна

Не бе лесно да получим разрешение за участие в тази надпревара по нормални пътища. Накрая бизнес нюхът на малкото градче Ели надделя – все пак хората се надяваха да има бум от туристи. С туристите не им се получи, тъй като 90 мили между Лунд и Хико бяха безмилостно заградени от нямащи чувство за хумор шерифи. Покрай отсечката е забранено за зрители – с изключение на 66-те постове покрай отсечката. Причините – за 29 години е имало пет смъртни случая. Причината за тях – спукани гуми.

The Sleeper: Марк Капенер със своя Lambo с 2000 к.с. На заден фон: човек отива до тоалетната

The Sleeper: Марк Капенер със своя Lambo с 2000 к.с. На заден фон: човек отива до тоалетната

Уикендът в пустинята започва. В петък ученици хвърлят сладки лакомства от участващите в състезанието автомобили. Цари празнична атмосфера. След това децата се прибират вкъщи, а в двора на местния салон се прави барбекю. Работещите там дами избират най-красивия автомобил – в случая това е Nissan GT-R.

Звездите на следващия ден са най-бързите: като репликата на Ford GT40 на тексасеца Джон Тимън (66). Той стартира в клас 273 км/ч, тъй като не би финиширал в по-горните: резервоарът му е прекалено малък за постоянно движение с пълна газ. Или внушителният Дейв Бауър (61) в адската си състезателна кола от NASCAR, която стартира в клас 290 км/ч. За да участваш в този клас, трябва да си стартирал в състезанието поне няколко години. „Мисля, че преди старта организаторите са стеснили пътя“, казва Бауър след финала. Междувременно той е вдигнал скорост 364 км/ч.
А накрая и онези двама възрастни мъже в Unlimited Class: Том Уолън със състезателен Corvette и Джоел Хениг (67) с Ford T-Bird от NASCAR. Е, Хениг отпадна заради повреда, а Уолън, в средата на 70-те си години, остана недоволен след финала въпреки средната скорост от 295 км/ч: „Corvette не теглеше добре.“ Добре че поне гумите издържаха…

 

Бради, бира и парад на водачите: веднъж в годината в градчето Ели по улиците се вдига як шум

Бради, бира и парад на водачите: веднъж в годината в градчето Ели по улиците се вдига як шум

Елегантен? Няма значение! Дейв Бауър все някак си ще влезе

Елегантен? Няма значение! Дейв Бауър все някак си ще влезе

Best of Saloon: оскъдно облечените дами от Ели избраха Nissan GT-R за най-красивата кола на надпреварата

Best of Saloon: оскъдно облечените дами от Ели избраха Nissan GT-R за най-красивата кола на надпреварата

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин