Shanghai SH771: забравената китайска S-класа

1506
2024

Единственият серийно произвеждан модел на Shanghai до началото на 90-те години е SH760 (1965-1991). Това на практика е и единственият китайски автомобил, който по онова време се прави в по-големи серии. Той е предназначен основно за държавни служители от средно ниво, които не са достатъчно значими, за да се возят на Hongqi („Червено знаме“), но е използван и като такси. Основната част от неговата конструкция е копие на Mercedes-Benz 220S (W180) от 1954 г., но с изцяло променена предна и задна част, които наподобяват американския Packard от същата епоха. Автомобилът се прави до голяма степен на ръка в Шанхайската корпорация за трактори и автомобили, чието име в средата на 80-те години е променено на Шанхайска корпорация за автомобилна и тракторна индустрия, а през 1990 г. става SAIC (Shanghai Auto Industry Corporation).

Още в края на 70-те години автомобилната фабрика в Шанхай вече разработва планове за създаването на модерен наследник на SH760, както и за запълване на сегмента между седана Shanghai и представителната лимузина Hongqi. Така се появява модерният за времето си Shanghai SH771, чиято основа е почти идентична с тази на първата S-класа на Mercedes Benz W116. Първите два прототипа са направени през 1974 г., а първите техни снимки, показани извън Китай, са публикувани във френското списание Auto-Journal брой 6 от 1 април 1978 г. Френските журналисти, които успяват да се промъкнат във фабриката и да видят на живо опитните образци, забелязват поразителната прилика с луксозен германски седан, но впоследствие се оказва, че китайската версия е малко по-голяма. Докато размерите на стандартната S-класа (дължина, ширина и височина) са 4960x1870x1410 мм, а при най-голямото изпълнение са 5060x1870x1430 мм, то аналогичните размери при Shanghai SH771 са 5330x1990x1640 мм. Базата на S-класата е 2865/2965 мм, докато при SH771 е 3070 мм.

Две години след публикацията във френската преса, британският журналист Оливър Барнам също посещава фабриката и констатира, че производството на SH771 все още не започнало. Според различните източници са направени общо 30 такива коли, но по данни на дългогодишния изследовател на китайската автоиндустрия Ерик ван Инген Шенау те не са повече от 15. Днес за щастие има един оцелял екземпляр, който може да се види в заводския музей на SAIC в Шанхай. Той е оборудван с двигател Chrysler V8, взет от Hongqi, който е с работен обем 5650 куб. см, мощност 165 кВт при 4000 об/мин и въртящ момент 412 Нм при 3000 об/мин. Достига максимална скорост от 180 км/ч и консумира 18 л бензин на 100 км. Във връзка с този двигател трябва да се уточни, че всички произвеждани до началото на 90-те години представителни лимузини Hongqi са били оборудвани с оригинални американски двигатели Chrysler, а в някои случаи – и с агрегати на Ford. Само така сигурността на пътуващите в тях висши функционери е била гарантирана.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин