SEAT Ibiza: кога минаха 40 години?

0205
2024

Суперминито на SEAT стана на 40 години и за своята 33-годишна кариера се превърна в най-продавания модел на испанската фирма. Той е наречен на живописния остров Ибиза, с което се присъединява (скоро след Ronda) към новата традиция в обозначаването на фирмените модели с имена на известни области на Испания. Официалната му премиера е на автосалона в Париж през октомври 1984 г., но производството му започва още на 27 април същата година. Ibiza (с вътрешнозаводско обозначение 021A) е първият продукт на компанията, изцяло създаден от SEAT, въпреки че в разработката му взимат дейно участие Italdesign, Karmann и Porsche. Първото поколение на Ibiza е рекламирано като автомобил, съчетаващ „италиански стил с германски двигател“, а неговият огромен пазарен успех разкрива широки възможности за надграждане и прогресивно увеличаване на продажбите през следващите години. Дизайнът на каросерията е дело на Джорджето Джуджаро, но технологичната подготовка за нейното серийно производство е поверена на елитната германска каросерийна компания Karmann.

В чисто техническо отношение автомобилът е базиран на своя предшественик SEAT Ronda, който от своя страна се явява испанска версия на Fiat Ritmo, докато скоростната кутия и силовото предаване са разработени в сътрудничество с Porsche.

Интересно е да се отбележи, че Джуджаро е ангажиран с Ibiza, скоро след като идейните му проекти за външния вид на Volkswagen Golf II са отхвърлени във Волфсбург. Ето защо, според мнозина, в предложението му за новия просторен претендент в клас супермини, реализиран на практика чрез SEAT Ibiza, всъщност е въплътена неговата визия за бъдещия Golf.

Въпреки че е изграден на основата на доста компактен автомобил, SEAT Ibiza на практика е по-голям от повечето конкуренти в своя сегмент като Ford Fiesta и Opel Corsa, но е по-малък от най-популярните малки семейни автомобили като Ford Escort и Opel Kadett. Обемът на багажника му варира от 320 до 1200 литра, които се освобождават след сгъване на задните седалки. Интериорът се отличава със семпло излъчване, но цялостното му оформление е лишено от въображение, въпреки че се откриват и някои странности, например липсата на контролни лостове (мигачите се пускат с ключ, а фаровете с плъзгач).

Първата Ibiza има три основни нива на оборудване (L, GL и GLX) и два вида каросерии с 3 и 5 врати, в богато разнообразие от версии, включително Base, Special, Disco, Chrono, Designer, Fashion и SXi. През март 1989 г. е представено и спортно изпълнение на 1,5-литровия двигател с турбокомпресор и мощност 109 к.с. (80 кВт), предназначено специално за швейцарския пазар. В началото на същата година Ibiza получава и лек рестайлинг с умерен фейслифт и изцяло нов, не толкова радикален интериор, както и редица технологични нововъведения.

През 1984 г. се правят средно по 450 автомобила на ден, а година по-късно техният брой нараства на 750. След прогресивното увеличаване на продажбите, годишното производство в края на 80-те вече надхвърля 100 000, като до идването на второто поколение Ibiza през 1993 г. моделът е произведен в 1 342 001 екземпляра.

Още през 1982 г. SEAT подписва споразумение за сътрудничество с Volkswagen, а през 1986 г. германският концерн става негов основен акционер. В резултат на това, от второто поколение на Ibiza нататък, всички модели на SEAT са напълно подчинени на Volkswagen, както в стилово, така и в техническо отношение.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин