SEAT Córdoba Cabrio: неизвестният прототип – вече на 30 години

2401
2025

През пролетта на тази година най-големият испански производител SEAT става на 75. Колкото и невероятно да звучи обаче, за цялата си история той има само един сериен кабриолет – легендарния 850 Sport Spider, лансиран преди цели 56 години. От тогава до днес испанската марка повече не се осмелява да опита късмета си в този клас, въпреки че прави няколко доста сполучливи опитни образци. Тенденциозното дистанциране от този атрактивен пазарен сегмент е доста необяснимо, особено като се имат предвид благоприятните особености на испанския климат. Също толкова неразбираем е и отказът на компанията да се присъедини към водещите европейски производители, дори в златната ера на купе-кабриолетите, която настъпва скоро след началото на новото хилядолетие. Тогава на практика всички водещи марки започват да предлагат подобни модели, като Renault Megane, Opel Astra, по-късно наречен Cascada, Peugeot 206, 306 и 307, Ford Focus CC, Volkswagen Eos, Volvo C70 и много други.

При по-задълбочено проучване обаче се оказва, че SEAT все пак има някои основателни причини за подобно решение. Главната от тях е, че въпреки своята привлекателност, тези автомобили винаги са били част от много тясна пазарна ниша, която не носи големи финансови ползи, но осигурява имидж и престиж с добавена стойност. От друга страна, испанските вкусове клонят повече към практичните и функционални превозни средства. Към това могат да се добавят и честите колебания, свързани с бързи възходи и внезапни спадове, които марката преживява през цялата си история.

В интерес на истината още в края на 80-те години SEAT планира да пусне кабрио версия на Ibiza, възползвайки се от големия пазарен успех на модела, но плановете не са одобрени от ръководството на Volkswagen Group. Това е първият сериозен опит за създаването на сериен кабриолет в най-новата фирмена история, но не и последният. През 1994 година е завършен прототип на SEAT Córdoba Cabrio, базиран на успешния едноименен модел с триобемна каросерия, представен година по-рано, но тази екзотична и много привлекателна разновидност за съжаление също остава само част от музейната колекция на SEAT. Там между другото се съхраняват още доста интересни опитни образци на кабриолети, базирани на популярни модели, като Marbella Playa, Concept T, Formula и Tango, но въпреки своята атрактивност, нито един от тях не достига до серийно производство.

Ще видим дали тази консервативна тенденция ще бъде възприета и от Cupra.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин