2016
ГЕРМАНИЯ СРЕЩУ ИСПАНИЯ. При футбола дуелът винаги е оспорван и вълнуващ, докато при автомобилите изглежда малко скучен. Дълго време Seat бе противник втора ръка за германските производители от Шампионската лига. Сега обаче битката може да се окаже доста интересна, тъй като Seat се изправя с чисто новия си компактен SUV Ateca срещу също новия VW Tiguan. Интересно е и защото двата съперника използват една и съща техника, тоест модулната платформа за модели с напречно разположен двигател MQB – също както Golf и много други прототипи от концерна VW.
Seat е по-малък от VW, 13 см по-къс, два по-нисък и със същата широчина. На пътя действително изглежда по-миниатюрен от станалия по-внушителен модел на VW. Нямаме забележки относно приятно деловия дизайн на Tiguan, но смятаме, че Seat е по-атрактивен. Шеф-дизайнерът Алехандро Месонеро е създал фини линии – също като при Ibiza и Leon – и Ateca изглежда забележително добре. По отношение на предлаганото място VW е доста по-напред, като разполага с повече простор както отпред, така и отзад върху отделно сгъващата се и регулираща се по дължина седалка. Вместимостта на багажното отделение е от 615 до 1655 литра. Не, тук Seat определено изостава. Той предлага това – измерихме точно – с което разполагахме в досегашното поколение на Tiguan. И все пак достатъчно, като особено задницата е изненадващо щедра откъм място.
Няма регулираща се задна седалка, а багажникът побира от 485 до 1579 литра. И двата тестови автомобила са задвижвани от 2-литров TDI агрегат със 190 к.с., комбиниран със 7-степенна автоматична DSG трансмисия. С различен резултат: Tiguan се управлява много добре и доста балансирано, вози подчертано комфортно и остава винаги тих при движение. Ateca е по-агресивна, със стегната настройка на окачването, като при неравности на пътя дори тропа, но като цяло прави впечатление на по-жизнена. Разбира се, тестовият автомобил тежеше със 135 килограма по-малко от VW. Но затова пък бе и по-шумен – тук TDI ръмжи повече в сравнение с Tiguan. Това естествено в никакъв случай не е неприятно. Накрая стигаме и до цените. Стартът е от 40 000 лв. за 1-литровия TSI със 115 к.с. С TDI със 150 к.с., 6-степенна механична трансмисия и предно задвижване Ateca стартира от 55 000 лв., а Tiguan от 60 000 лв. Тестовият автомобил бе с най-високото ниво на оборудване Xcellence и бе снабден с 4х4, DSG и 190 к.с., а цената му е 70 000 лв. Tiguan Highline със същото оборудване се предлага за 77 000 лв. Ще стане вълнуваща битка.
Извод
Защо е необходимо автомобилите да стават все по-големи? Новият Seat Ateca предлага също толкова място, колкото и старият VW Tiguan – това е напълно достатъчно. Естествено, че „испанецът“ не трябва да е по-добър от новия компактен SUV на VW. Но при стартова цена под 40 000 лв. Ateca е сериозна алтернатива.