Seat Arona: малкият кросоувър на испанците

Високата Ibiza предлага повече място, но не може да бъде поръчана с двойно задвижване

2706
2017

Със Seat Arona концернът VW започва своята офанзива за кросоувъри. След Arona през 2018 ще се появят SUV-ът T-Cross на базата на Polo и Skoda Polar. През 2019 вероятно Audi ще пусне и Q1. Малкият SUV Arona е позициониран под Ateca и използва същата платформа MQB A0 като Ibiza. Ето защо не е трудно да бъде намерена прилика между двата модела. С дължина 4,10 м Arona е осем сантиметра по-дълга от Ibiza и я превъзхожда с десет сантиметра във височината. По-голям интериор и по-сериозен клиренс благодарение на по-дълги с 1,5 см амортисьори и пружини са най-сериозните разлики.

Естествено, от концерна VW не разкриват директно, че Seat Arona е опонент на Polo-SUV и компания. Oфициално испанците се целят да конкурират Renault Captur, Peugeot 2008, Opel Mokka X и Crossland X, Fiat 500X, както и Nissan Juke. С големи гуми и „напомпани“ прагове Аrona сякаш проявява апетит за разходки извън пътя, но няма 4х4 – типично за кросоувър. Затова Seat я представя не като офроудър, а като кола за всеки ден в градската джунгла. Освен на „суровия вид“ производителят залага и на възможности за индивидуализация: за екстериора са възможни до 68 цветови комбинации.

Интериор: висока позиция на седене и много място

Качването е по-лесно, отколкото в Seat Ibiza, тъй като седалките са по-високи – с пет сантиметра в предната и с четири – в задната част. Освен това пространството за главите отпред е с четири сантиметра повече. Арматурното табло също е разположено по-високо, отколкото в Ibiza, което трябва да даде повече сигурност на пътниците. Въпреки всичко човек не се чувства като в крепост. За да не бъде влошена видимостта в сравнение с Ibiza, предното стъкло е по-стръмно. Комбинацията от материали при FR Line, до която ние се докоснахме, е с по-високо качество в сравнение със същото ниво на оборудване при „ниския брат“. Пластмасови елементи над жабката, както и по облицовката на предните врати са заменени от кожена тапицерия с декоративни шевове. Седалките предлагат добра странична опора и невероятен комфорт. Тук също са използвани материали, които се предлагат само за Arona.

Задните седалки са по-високо с шест сантиметра, а до тавана пасажерите се радват на три см повече въздух. Дори и за по-високите остава достатъчно място между коленете и предната седалка. Добрият обзор, щедрото пространство и високата позиция на седене са силните страни на Arona. С обем на багажника 400 л по официални данни Arona има 45 л повече за товари в сравнение с Ibiza. При нужда делимата задна седалка се сгъва.

По отношение на асистиращите системи Arona и Ibiza са напълно в крак с времето. Кросоувърът получава адаптивен темпомат, функция за предупреждение срещу сблъсък, асистент за потегляне по наклон, 8-инчов тъчскрийн и поставка за индуктивно зареждане на смартфон. Опционално има асистент за мъртвата зона и парктроник. В ценовата листа фигурират четири нива на оборудване – Reference, Style, FR и XCellence. С FR клиентът взима адаптивни амортисьори, които се настройват в режими Normal и Sport. Отделно има четири режима за шофиране – Normal, Sport, Eco и Individual.

Инфотейнмънт системата Full Link (съвместима с Apple CarPlay, Android Auto и Mirror Link) дава отлична свързаност на Arona – и разполага с 8-инчов тъчскрийн, който е заобиколоен от бутони и от двете страни. Seat не получава виртуално табло – то остава запазено за Polo. Seat обаче иска да печели от нови услуги. „Става въпрос за софтуер и свързаност, за ново съдържание и партньори като SAP, Samsung или Here“, казва шефът на испанската компания Лука де Мео. „Един от многото примери е паркинг мениджмънтът – тогава колата автоматично намира свободно място, влиза в него сама и посредством мобилно приложение предупреждава за пресрочване на времето за паркиране.“ По време на теста допълнителните програми за смартфона още не бяха готови, но ще се появят на по-късен етап.

Гамата от двигатели

Първоначално за Seat Arona ще бъдат предлагани три бензинови агрегата. Два са 3-цилиндрови с 95 (с 5-степенна ръчна трансмисия) и 115 к.с. (6-степ. ръчна скоростна кутия и DSG), има и 4-цилиндров със 150 к.с. (6-степ. ръчна скоростна кутия или DSG). Почитателите на дизелите ще имат избор между 1,6-литрови мотори с 95 к.с. (5-степ. „ръчка“ или DSG) и 115 к.с. (6-степ. „ръчка“ или DSG). В средата на 2018 към палитрата от двигатели ще бъде добавен 1.0 TSI с 90 к.с. на метан.

Носят се слухове, че ще има и хибрид с 8,8-киловатчасова батерия и Plug-in техника. До три години трябва да бъде пусната и изцяло електрическа версия със 70 кВт и 230 Нм при батерия с капацитет 21,5 кВтч. При топмодела Arona Cupra ще има класически агрегат с вътрешно горене, който вероятно ще генерира 200 „коня“ и ще бъде комбиниран винаги с трансмисия с два съединителя и седем предавки. През октомври 2017 моделът ще бъде при дилърите.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин