2024
С нарастването на дела на електрическите автомобили остатъчната им стойност продължава да пада. Все по-ожесточената конкуренция, особено от Китай, оказва допълнителен ценови натиск върху традиционните производители. Защо към момента лизингът може се окаже по-добрият избор сега и какво да очакваме на пазара за модели на ток? Отговорите на тези въпроси ще можете да откриете в интервюто ни с управляващия директор на Schwacke Торстен Барг.
Електрическата мобилност вече не е просто тенденция, а по-скоро централен компонент за оформянето на мобилността в бъдеще. Тъй като по пътищата напоследък виждаме все повече електромобили, въпросът за запазването на тяхната стойност все повече излиза на преден план, защото именно този фактор ще се окаже определящ за налагането на електрическите модели на пазара в дългосрочен план. AUTO BILD разговаря с управляващия директор на Schwacke Торстен Барг за тенденциите по отношение на електромобилите и за факторите, които влияят на пазара с тях.
AUTO BILD: Делът на електромобилите се увеличава и така данните относно запазването на стойността им стават все по-меродавни. Какви тенденции се очертават?
Торстен Барг: Действително вече разполагаме с богата база данни, благодарение на която можем да даваме точно толкова точни оценки на електрически модели, колкото и за модели на двигатели с вътрешно горене. Нашите анализи разкриват, че електрическите модели винаги са имали по-ниска остатъчна стойност. Тази тенденция обаче се влоши за последните две години. И докато автомобили с ДВГ вече поддържат доста стабилна остатъчна стойност, тенденцията при електрическите модели все още е низходяща. И за съжаление вероятно положението няма да се промени в рамките на следващите дванадесет месеца. Причината за това се крие в три фактора. От една страна, всички предполагаме, че технологиите (напр. за твърдотелни батерии) ще се развиват бързо – и да гарантират по-голям пробег. Това води до по-голяма девалвация при моделите с актуалната технология, които вече са на пазара.
От друга страна, автомобилите, които се продават в момента, изглежда не отговарят на нуждите на потенциалните клиенти. Тенденцията на търсенето на по-малки и по-достъпни модели не отговаря на преобладаващото предлагане на големи SUV и седани. А положението се влошава още повече и защото производителите сега са подложени на натиск да правят повече продажби, воден от наближаващата конкуренция от Китай, но също и от целите по отношение на CO2-емисиите за моделното портфолио, което ще доведе до по-големи отстъпки за нови електрически автомобили. Това е добре дошло за купувачите на нови коли на ток, но им отрицателен ефект върху остатъчната стойност на засегнатите модели – тъй като техните цени на second hand пазара ще паднат, за да бъдат атрактивни на фона на чисто новите. Като цяло, за електромобилите се очакват тежки времена на пазара на употребявани автомобили – поне в обозримо бъдеще.
При електрическите автомобили само един германски производител достига до първо място в класацията ни по запазване на стойност Wertmeister 2024. При електромобилите по-незначителна роля за поддържане на стойността ли играе премиум факторът, отколкото при високия клас или спортните автомобили на ДВГ?
Действително германските производители не са на върха в сегмента на електрическите автомобили. Но това няма много общо с факта, че означения като „Made in Germany“ или „Premium“ са загубили своята привлекателност. По-скоро се дължи на портфолиото от чуждестранни (бел.ред. негермански) марки, което по-добре отговаря на нуждите на клиентите. Дните на т.нар. Early Adopters отминаха и днес конкурентоспособни са тези, които успяват да се наложат с масови модели.
Освен това пазарът на употребявани електрически автомобили е по-еластичен по отношение на цените от този за нови. И за съжаление в Германия в момента има само няколко икономически причини, които биха обосновали покупката на употребяван електромобил. Казано накратко, продуктовото портфолио на германските производители трябва да стане по-привлекателно, за да спечели клиентите на местния пазар.
Какво влияние оказват икономическите или политическите фактори от последно време като премахването на субсидиите за електромобили или мерките за икономии на VW върху остатъчната стойност?
Без политически контрол в обозримо бъдеще преходът към електрическа мобилност няма как да бъде успешен. Стимули за покупка на нови електрически автомобили вече имаше и сега връщането им отново се обсъжда. Още по-голям смисъл обаче би имало създаването на „антистимули“ срещу продължаването на употребата на автомобили с двигател на вътрешно горене. Подобна тежест не само би вдигнала продажбите на нови електромобили, но също така би увеличила търсенето на употребявани и по-евтини електрически модели. Естествено, подобно решение няма да се хареса на политиците, но се е доказало като успешен метод, показва примерът от други страни. Така например в Норвегия над 90 процента от продадените нови автомобили вече са електрически. Не виждам обаче никакво пряко влияние от сегашните планове на концерна Volkswagen.
Да, трябват смели решения. Но ако наистина ни е грижа за прехода към електрическа мобилност, всички ние трябва да го подкрепим. Няма друг начин.
И накрая най-важния въпрос: какъв съвет бихте дали на купувачите на нови автомобили, за да избегнат ненужната загуба на стойност (т.е. да запазят в максимална степен стойността на МПС-то)?
Струва си да проверим кои са шампионите по запазване стойност в отделните сегменти. Тези модели, както и колкото се може повече допълнително оборудване сами по себе си са добра предпоставка за ниска загуба на стойност. По отношение на електрическите автомобили, моята препоръка е да ги взимате на оперативен лизинг, а не да ги купувате. Така рискът от ниската остатъчната стойност обикновено бива понасян от производителя или от банката; месечната лихва може да се изчисли точно и към момента е доста привлекателна и за частни клиенти. По този начин вероятно бихме могли да допринесем за прехода към електрическа мобилност.