Schulz 190E City – кошмарът на Golf

1309
2022

Дебютиралият през 1982 г. компактен Mercedes-Benz W 201 се радва на голяма популярност в цяла Европа, привличайки предимно клиенти от по-младата аудитория. През 1993 г. е заменен от новата С-класа, като за 10-годишната си кариера е тиражиран в близо 1,9 милиона екземпляра, продадени по целия свят.

През 80-те години на миналия век елитният производител от Щутгарт все още се придържа стриктно към своята консервативна маркетингова философия и затова е немислимо лансирането на модел с каросерия хечбек, базиран на W 201, въпреки че по същото време вече са направени някои подобни прототипи. Не така обаче смята германският тунинг майстор Еберхард Шулц, който през 1991 г. решава да превърне един компактен 190Е (W 201) в луксозен конкурент на Golf II. Идеята му е проста – да се възползва от огромния интерес към бестселъра на Volkswagen и да представи негова луксозна и много по-мощна алтернатива. Това е неофициален проект на Mercedes-Benz и затова фирмената емблема е премахната, а серийният модел е наречен Schulz 190E 2.6 City, известен също и като Schulz 190E 2.6 Compact. Резултатът не е много успешен, защото Шулц се е опитва да използва максимален брой готови компоненти, в комбинация с много малко конструктивни промени. Основната разлика всъщност е само в задната част, която е отрязана, а междуосието е скъсено, но задните колони са запазени, като между тях е добавена врата на багажника, взета от комбито на W124 (S124), откъдето са и задните светлини.

Ако ви се струва, че колата не изглежда както трябва, това определено се дължи на лошите пропорции, които са създадени чрез просто отрязване на задната част и заваряване на задните врати. Въпреки тяхната липса, стъклата са запазени в своя оригинален вид, заедно с малките прозорчета, от което на практика няма смисъл. Достъпът до задните седалки също не е много лесен, тъй като предните врати са прекалено малки.

Шулц е наясно, че неговият дизайн не е особено атрактивен и основният му коз за привличане на клиенти е 2,6-литровият 6-цилиндров двигател със 160 к.с., какъвто в онези години не може да бъде предложен дори и от Golf GTI. Може би точно по тази причина се намират ентусиасти (макар и не много на брой), които решават да си купят Schulz 190E City, като запазените до днес екземпляри са истинска колекционерска рядкост. Колкото и невероятно да звучи, този странен стилистичен хибрид се оказва далечен предшественик на първия хечбек на Mercedes-Benz, който се появява официално девет години по-късно под формата на C-класа Coupe (CL203). В този смисъл конкурентите от BMW са много по-отворени към нови идеи, представяйки първата си компактна Серия 3 още през 1993 г. И все пак, пионерът сред съвременните хечбек модели в D-сегмента определено е Audi с неговото Coupé B3, което дебютира в далечната 1988 г., като наследник на известното Audi Coupé B2 от 1980 г.

Интересно е да се допълни, че основателят на компанията Еберхард Шулц, който е един от известните германски инженери и дизайнери от онова време, има богат опит в автомобилния бранш. Още през 1969 г. създава първия си суперавтомобил Erator GT, вдъхновен от Ford GT40, две години след това започва работа в Porsche, а впоследствие създава известната фирма за спортни автомобили Isdera и компанията Schulz-Tuning.

Още по темата


ƒ