2024
През 1948 година в България е създадено държавното стопанско предприятие „Балкантурист, което (с някои малки изключения) е единственият монополист в туристическия бранш през целия период на комунистическия режим.
През първите десет години от дейността си, „Балкантурист“ разполага със сравнително ограничен автопарк и още от самото начало на неговата дейност един от основните му приоритети е свързан с купуването на модерни и луксозни туристически автобуси.
По същото време доставките на превозни средства от западните страни вече са силно ограничени по различни обективни и субективни причини, и затова едни от първите автобуси на държавния туроператор идват от Чехословакия. Това са туристически изпълнения на Škoda RTO, които обаче в някои аспекти не могат да отговорят на най-строгите изисквания, особено когато става дума за превозване на взискателни западни туристи. Тогава е взето решение за купуването на ограничен брой туристически автобуси от шведската фирма Scania-Vabis. Тук трябва да се отбележи, че въпреки своето екзотично название и далечен произход, марката не е напълно непозната в професионалните среди.

Първите контакти със Scania-Vabis са осъществени още през 1918 година от страна на българското Военно министерство, а в края на 30-те години у нас има официални представителства на някои от големите автомобилни производители в Швеция. Предложената цена вероятно също е оказала влияние върху избора на марката, но това, което със сигурност е било от решаващо значение, са пословичната здравина и безупречното качество на шведските автобуси.
През 1949 година у нас са внесени два автобуса Scania-Vabis, модел 2В22, чиито луксозни туристически каросерии са изработени от специализираната шведска фирма Hägglund & Söner, а регистрационните им номера са „Сф 4999“ и „Сф 5000“. Фотогеничните посланици на шведската автоиндустрия се използват активно до края на 50-те години, като техни снимки се появяват многократно и в различни периодични и рекламни печатни издания.

Играй за електрически скутер или ваучер за гориво на стойност 100 лева.
Свали приложението EKO Smile!
През 1958 година на Пловдивския панаир са показани първите автобуси и микробуси Mercedes-Benz, а скоро след това са направени и първите доставки по поръчка на „Балкантурист“. В началото на 60-те години започва активно сътрудничество със западногерманската фирма, в резултат на което превозните средства на родния туроператор нарастват многократно, като едновременно с това се обновяват редовно с по-нови и луксозни модели. В най-силните години от развитието си, „Балкантурист“ разполага с около 170 автобуса, предимно Mercedes-Benz, които в крайна сметка оформят транспортния облик на нашия туристически бранш. Двата автобуса Scania-Vabis от своя страна остават едно от малко познатите екзотични изключения от ранните години на българския държавен туризъм.