Saab 9-3 Cabrio: Цената му само може да расте

Последният Saab Cabrio дълго време не беше приеман от твърдите фенове на марката. Това се промени едва след края на Saab

0706
2017

ПЪРВИЯТ SAAB CABRIO бе представен през 1986 година и веднага пожъна големи успехи на пазара. Въпреки странния спойлер, сложните гюруци и цената, която беше два пъти по-висока от тази на BMW 325i Cabrio. За доставка на модела се чакаше няколко години, Saab беше на върха на славата си. След това „майката“ GM започна да се намесва повече, а резултатът бе откритият 900 от 1994 година. При калпавата изработка на шасито на Opel Vectra A дори и типичният за марката дизайн не беше достатъчен – имиджът бе загубен.

Кокпитите на Saab винаги са били ергономични и прегледни. Така е и при 9-3

Третото поколение от 2003 година бе още по-обикновено, предлагаше се дори с дизелов двигател на Opel. По този начин изисканата някога алтернатива за индивидуалисти окончателно се превърна в сянка на самата себе си. Верните фенове на Saab отдавна се бяха отвърнали от марката. Това не се промени и от фейслифта през 2007 година. За разлика от фалита през 2012 година и свързания с това край на богатия на традиции шведски автомобилен производител. И ако до този момент всичко, въведено на пазара след първия 900 (до 1994 година), бе критикувано по презумпция, то внезапно всички започнаха да изпитват меланхолия. Колекционерите се хвърлиха да купуват произвежданата за кратко лимузина 9-5 и преди всичко последните кабриолети. По възможност с 4-цилиндрови турбобензинови двигатели. Все пак именно шведите още през 70-те години първи въведоха Downsizing-а със своите турбомотори.

Вторият 9-3 прекъсна дизайнерската линия на предшествениците си. Въпреки това е достатъчно индивидуален

Aero с 210 к.с. подхожда перфектно. Той не е нито прекалено лаком, нито се долавя турбодупка. При разход от около 10 литра агрегатът тегли уверено и равномерно, ускорява от 0 до 100 км/ч за 8 секунди и развива 230 км/ч. Но тогава вятърът свисти ужасно силно около текстилния гюрук, шумът е оглушителен. Много по-приятно е пътуването по слънчев междуградски път. Дебело тапицираният гюрук се отваря напълно автоматично при скорост до 30 км/ч. Драматичното шоу, при което покритието на гюрука се плъзга над задния капак, продължава 20 секунди.

„Шведът“ се движи по-скоро комфортно, отколкото спортно, в сравнение с предшественика каросерията е по-устойчива на усукване и почти не трепти. Седалките са удобни. Същото важи и за кокпита, който бе значително подобрен по отношение на качеството при фейслифта от 2007 година. Прощаваме му дългите ходове на 5-степенната скоростна кутия, все пак двигателят винаги е предостатъчно еластичен.

Външно изминалите няколко години и фалитът на марката вършат чудеса. Внезапно възприемате модела като истински Saab. Дори и огромните задни светлини с прозрачни стъкла, които сякаш са монтирани от някой тунер, вече не дразнят. И все повече ни впечатлява начинът, по който шведите останаха верни на себе си. До смъртта. А един късен 9-3 е най-добрият сувенир.

Saab 9-3 2.0T Aero Cabrio

Двигател 4 цилиндъра, турбо, отпред напречно • Работен обем 1998 см3 • Мощност 154 кВт (210 к.с.) при 5300 об./мин • Макс. въртящ момент 300 Нм при 2500 об./мин • Макс. скорост 230 км/ч 0–100 км/ч 8,0 сек • Задвижване предно/5-степ. трансмисия • Резервоар 61 л • Д/Ш/В 4635/1762/1434 мм • Багажник 352 л • Тегло (празен) 1690 кг • EU-Mix 8,9 л А95Н/100 км Емисии CO2 214 г/км • Цена 82 000 лева (2007 г.)

Saab 9-3 Cabrio
Цените на ранните модели стартират от около 10 000 лева, понякога с астрономически пробези. На пазара често се срещат икономичните, но недостатъчно естетични дизели. Цените на моделите след фейслифта от 2007 година стартират от около 20 000 лева. Късните Aero струват над 40 000 лева, а цените едва ли ще се понижават повече.

Извод
Също като първия кабриолет 900, така и последният 9-3 впечатлява не толкова със съвършенството си, колкото с ненатрапчивия стремеж към различност. А зрелостта на късните модели ще ви осигури дълги години радост от шофирането.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин