2024
Името на Кристофър Рънги все още е малко известно сред ценителите на бутикови автомобили в Европа, и особено в нейната по-източна част. Той е сравнително млад автомобилен ентусиаст от Минесота, силно запален по германската автомобилна техника от средата на миналия век. Преди малко повече от десет години страстта му започва да придобива все по-реални измерения чрез първия изработен от него любителски спортен автомобил, чийто дизайн е вдъхновен от спортната класика на следвоенна Германия.
Още на седемгодишна възраст Крис вижда за първи път в живота си Porsche 911. Няколко години по-късно случайно открива изоставен в една местна ферма друг екземпляр на Porsche 914. Сяда зад волана и си представя че е автомобилен състезател, което не след дълго го кара да прочете на един дъх книгата “Porsche Excellence was Expected” на Карл Лудвигсен.
В тийнейджърските му години любовта към автомобилите временно отива на заден план. Когато е на 15, Крис става професионален състезател по сноуборд. По същото време си купува стар Volkswagen Karmann Ghia, а когато навършва 18 години се сдобива с Porsche 911 SC от 1978 г. През 2003 г. е национален шампион по сноуборд на САЩ, но две години по-късно, скоро след своя 24-ти рожден ден, преценява, че вече е твърде стар за състезания и се захваща със собствен бизнес. Първоначално се установява във Флорида, но през 2009 г. се връща в своята родна ферма за млечни продукти в Минесота (разположена в малко градче по средата на шосето между Омаха, Небраска и Интернешънъл Фолс, Минесота).
„Още като дете мечтаех да имам състезателна кола“, споделя Крис. „Бях обсебен от идеята за едноместен болид с понтонна каросерия, изработена от алуминий. Това беше моят идеал за свобода и независимост.“
Историята, вдъхновена от една силна детска мечта започва да придобива реални измерения през 2010 г., когато Крис попада на обява от Южна Дакота за продажба на Porsche 912 от 1967 г. Решава да отиде на място и там най-неочаквано се озовава в истински рай за любителите на германския „боксер“ – стара ферма, пълна със стругове, преси за огъване и оформяне на стоманени листове, електрожени, „Английско колело“ и колекция от стари книги за Volkswagen и Porsche. Цялата сбирка от машини и други поизносени от времето артефакти също принадлежи на бившия собственик на самото Porsche 912, който през 60-те години се състезава на любителски начала във Formula Vее с ръчно изработени едноместни автомобили с алуминиеви каросерии.
Крис купува всичко това и на два курса го транспортира в своя гараж, където отново монтира и пуска в действие машините, необходими за изработката на каросерии.
Дългогодишната му страст към историческите спортни автомобили и по-конкретно към германските спортни коли от следвоенната епоха бързо се разпалва и той решава да купи и модифицира няколко спортни купета на Porsche. През 2011 г. започва изработката на първата си алуминиева каросерия, като целта му не е да направи реплика, а да улови духа на епохата, чрез прост, но красив дизайн. В този процес Кристофър прилага традиционни техники, изпитани във времето, свързани с голям обем ръчен труд, в резултат на което създава първия си оригинален прототип, наречен “Frankfurt Flyer” Sports Racer. Името и дизайнът са вдъхновени от един почти неизвестен уникат на Porsche с централно разположен двигател от 1954 г., известен като Glöckler-Porsche 356, (поръчан от тогавашния дилър на марката във Франкфурт, Валтер Гльоклер), който се превръща в отправна точка при разработката на легендарната серия на Porsche 550. Използваното шаси е от състезателен автомобил от Formula Vее с 1,2-литров двигател от 92 к.с. и разпределителен вал от Porsche 912. Базата е 2120 мм, а резервоарът с обем 26,5 литра е монтиран непосредствено зад седалката. Първата напълно завършена творба на Крис Рънги (по-известна със съкращението FF1), която излиза през вратите на хамбара през пролетта на 2012 г., се отличава с магнетична харизма и висока прецизност на изработката, функцията и формата – чиста емоция, чиято връзка със съвременния автомобилен свят е прекъсната отдавна.
FF001 бързо успява да спечели вниманието и възхищението на автомобилния свят и предизвиква интереса на десетки автомобилни ентусиасти, които искат на всяка цена да притежават такъв автомобил. Първият завършен образец е купен от местен колекционер, а не след дълго Крис получава поръчка за изработката на още един екземпляр. Тогава решава да направи серия от пет купета и пет кабриолета. Започва да произвежда автомобилите си в единични бройки, съобразени със специфичния вкус и предпочитания на клиентите. Оформлението на всеки един екземпляр се различава по нещо от останалите, което го прави уникален за своя собственик.