2018
Дали Audi RS2 щеше да се появи на бял свят, ако го нямаше Mercedes 500 E? Не сме сигурни – но при всички положения Audi бързо запълва нишата, която се отваря в манифактурата на Porsche, след като производството на супер Benz-a е приключило. При въпросното комби обаче не става въпрос точно за Audi – тъй като голяма част от техниката идва от Porsche.
Джанти, спирачки и мигачи от Porsche
Идеята да комбинираш модел с пет врати с динамиката на спортен автомобил и по този начин да създадеш най-бързото серийно комби явно е намерила въодушевени последователи в Цуфенхаузен. Иначе надали там щях да „бръкнат“ толкова дълбоко в своя набор от части. Специалното Audi получава 17-цолови джанти от Porsche Cup; огледала, мигачи и фарове за мъгла от 964; спирачки от 968; надписи Porsche върху цилиндровата глава и върху RS-емблемата, която е запазена за най-мощните „11-ки“. Кой на кого е платил всъщност? В проекта RS2 и двете страни по разработката се раздават максимално. Едната има нужда от внимание и подобряване на имиджа, а другата – от финанси. Резултатът от всичко това е Audi 80 на анаболи – така и изглежда и така се чувства при шофиране.
Трите големи отвора в предната броня на RS далеч не са само за шоу. Те съдействат значително за охлаждането на антифриза, въздуха към турбото и маслото. Под предния капак работи 2,2-литров 20V-мотор с 5 цилиндъра – с убийствен звук и благодарение на турбокомпресора К24 с литрова мощност 140 „коня“: или общо 315. За щастие има двойно задвижване. Иначе не ни се мисли какво щеше да се случи, след като моторът „прескочи“ турбодупката и „изсипе“ бруталната мощ само върху предните колела. Така след 3500 об/мин Audi-то се управлява съвсем послушно и спира прекрасно благодарение на техниката от Porsche. Окачването е стегнато, но не и заплаха за пломбите ви, a 6-те предавки не са нещо типично за йънгтаймерите. Времето за спринта 0-100 км/ч от 5,8 сек в наши дни е нужно и на S4. Преди 20 години комбито „на допинг“ струва бруталните 98 900 марки, а днес като употребявано е по-скъпо, отколкото някога като ново.
Според Classic Data Audi RS2 в състояние 2 струва 54 500 евро! A предлагането така и така е доста намалено – защото голяма част от произведените 3000 екземпляра е „убита от каране“ или размазана, а за съсипването на останалите са се погрижили разни тунинг фирми… Явно те не са разбрали, че по RS2 всъщност няма какво да бъде подобрявано.
Технически данни | Audi RS2 |
Двигател | 5-цил., турбо |
Клапани/разпределителни валове | 20/2 |
Задвижване на валовете | ангренажен ремък |
Работен обем | 2226 куб.см |
Диаметър/ход на буталото | 81,0 x 86,4 мм |
кВт (к.с.) при об/мин | 232 (315)/6500 |
Нм при об/мин | 410/3000 |
Макс. скорост | 262 км/ч |
Трансмисия | 6-степ. ръчна |
Задвижване | 4х4 |
Спирачки предни/задни | дискови/дискови |
Гуми на тестовия автомобил | 245/40 R 17 Y |
Разход (заводски данни) | 10,4 л |
Обем на резервоара/вид гориво | 64 л/А98 Н |
Допустимо макс. тегло | 2100 кг |
Шум при преминаване | 74 дБ (A) |
Емисии CO2 (заводски данни) | 246 г/км |
Измерени стойности | |
Ускорение 0–50/0–80 км/ч | 2,2/4,5 сек |
0–100/0–130 км/ч | 6,5/10,6 сек |
Еластичност 60–100/80-120 км/ч | 4,6/4,9 сек |
Спирачен път от 100 км/ч | 41,8 м |
Тегло/пол. товар | 1630/470 кг |
Разпределение на теглото отпред/отзад | 57/43 % |
Диаметър на завой (ляво/дясно) | 11,4/11,5 м |
Шум в купето при 50/100 км/ч | 61/67 дБ (A) |
Тестов разход – CО2 | 16,5 l – 391 г/км |
Пробег | 390 км |
Цена (състояние 2, май 2018) | 54 500 евро |
Извод
През 90-те хората от Audi са възнаградени за смелостта си да доближат максимално RS2 до първото quattro. A днес тази „бегачка“ с пет врати и практичен голям багажник е още по-симпатична – и за съжаление, по-скъпа.