Rover 2000: първият „Автомобил на годината“ е избран преди 60 години

0903
2024

Европейската награда „Автомобил на годината“ (ECOTY) е учредена през 1964 г. от група журналисти във водещи автомобилни издания на Западна Европа. Понастоящем основни организатори на конкурса са автоексперти от списанията Auto (Италия), Autocar (Обединеното кралство), Autopista (Испания), Autovisie (Холандия), L’Automobile Magazine (Франция), Stern (Германия) и Vi Bilägare (Швеция), но журито на практика включва автомобилни журналисти от цяла Европа. Броят на представителите от всяка държава се определя според съответното ниво на автомобилния пазар и развитието на автомобилната индустрия (ако има такава). За разлика от много други подобни класации, тук няма фаворити в отделни класове или категории, а целта е да се определи само един победител сред всички състезаващи се автомобили.

В първото издание на конкурса, което се провежда точно преди 60 години, международното жури определя за „Автомобил на годината“ Rover 2000, който излиза начело с малък аванс пред още един британски претендент – Hillman Imp.

Официалното представяне на Rover 2000 (Р6) става на 9 октомври 1963 г., точно преди откриването на автомобилното изложение в лондонската зала Ърлс Корт. Дизайнът му е създаден така, че да се харесва на много по-широк кръг клиенти, отколкото неговия предшественик Р4. Дотогава Rover предлага два основни модела, по-малкият от които принадлежи на стандартния клас 1,5-литрови седани (като Ford Consul и Singer Gazelle) и още един в класа на големите 3-литрови седани (като Wolseley 6/99 и Vauxhall Креста). По същото време по-младите и все по-заможни представители на средната класа търсят автомобили, които превъзхождат 1,5-литровите модели по стил, дизайн и лукс, и в същото време предлагат по-модерна динамика на шофиране от големия трилитров клас, както и по-ниски разходи за покупка и експлоатация от спортните седани, като Jaguar Mark 2. В средата на 50-те години автомобилните технологии еволюират чувствително и това дава възможност на Rover да проектира изцяло различен наследник на Р4 с много по-модерно изглеждаща каросерия, по-практично оползотворяване на вътрешното пространство и много по-мощен 2.0-литров двигател. Другото основно предимство на Р6 е, че той е по-евтин от Р4, което допринася и за много по-добрите му продажби.

Вторият по ред автомобил на годината – Austin 1800, избран през 1965 г., също е британски, но той се оказва и последния оригинален представител на Обединеното кралство в тази класация през следващите 54 години.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин