Rolls-Royce the Beast– с 27-литров авиационен двигател и 2 места!

0703
2023

Двуместна кола, по-дълга от Maybach, оборудвана с 27-литров авиационен двигател V12 от Втората световна война, който тежи един тон? Дори и днес това нещо е прекалено екстравагантно и абсолютно безумно, фантастична измишльотина, която трябва да видите, за да повярвате че съществува.

Макар че е проектиран като авиационен двигател, Rolls-Royce Merlin намира и други приложения както на сушата, така и в морето. През 60-те години на миналия век например, британецът Пол Джеймсън решава да монтира един такъв двигател върху ръчно изработено автомобилно шаси. Той не успява да направи каросерия и продава колата на специалиста по автоматични трансмисии Джон Дод. По негови указания впоследствие е изработена специална стъклопластова надстройка от специализираната фирма Fiber Glass Repairs в Бромли, Кент. Създаването на колата, която е наречена The Beast (Звярът), е спонсорирано от British Petroleum, като за кратко време тя се превръща в един от най-атрактивните и популярни експонати на много от автомобилните изложения в цяла Европа.

Използваният двигател е Merlin от тренировъчен самолет Boulton Paul Balliol. Този изцяло алуминиев агрегат с по две свещи на цилиндър (старо авиационно правило) и сух картер е много авангарден за времето си. Благодарение на специалната скоростна кутия гигантският мотор може да общува приятелски със задния мост от Jaguar XJ12. Изцяло преработеният от Дод тристепенен автоматик GM Turbo 400, ловко улавя ниските обороти (120 rpm на празен ход) на Merlin без да се разбие на парчета. По непотвърдена информация мощността му надхвърля 1000 к.с., а максималната скорост може да достигне 320 км/ч.

За съжаление, първият Beast (mk1) не е запазен, тъй като на връщане от едно автомобилно изложение в Стокхолм, непосредствено след среща с краля, се самовъзпламенява. Джон Дод се опитва трескаво да изгаси огъня, но не успява и Звярът се превръща в напълно непотребна развалина.

При първия вариант каросерията е оформена като спортно купе и боядисана в тъмночервено, а вторият Beast mk2, който е запазен до днес, е бежово комби с 2 врати, базирано на Ford Capri (долу). И в двете си превъплъщения автомобилът използва оригинална радиаторна решетка (със съответните емблеми и орнаменти) от Rolls-Royce, което е било изрично забранено от компанията. Не след дълго Звярът влиза в полезрението на Rolls-Royce и фирмата дава Дод на съд, след като той отказва доброволно да премахне тяхната радиаторна решетка заедно с емблемата и фигурката, известна като Spirit of Ecstasy. В крайна сметка губи делото и на мястото на премахнатите елементи е поставена нова решетка с различна форма и инициалите на Дод “JD”.

До смъртта си преди два месеца Джон Дод живее в Испания и от време на време излиза на разходка с автомобила, като не престава да го показва на различни изложения.

За известен период уникатът се вписва и в Книгата на Гинес като най-мощния лек автомобил в света.

Интересно е да се отбележи, че скоро след като продава незавършения си проект на Джон Дод, Пол Джеймсън все пак успява да направи собствен автомобил, който също е с двигател Merlin, но вече е с шест колела. До 1988 г. е част от музейна сбирка в Холандия, а сега е собственост на телевизионния водещ Джей Лено.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин