2023
Хубавите неща става бавно, а най-хубавите – дори още по-бавно: понякога за 123 години. Точно толкова време отнема на Rolls-Royce най-накрая да изпълни пророчеството на основателя на компанията Чарлз Ролс от 1900 г. и да превърне електромотора в най-луксозния тип задвижване.
Електрическото луксозно купе струва 780 000 лева
Защото когато компанията от групата на BMW пусне Spectre на пазара през есента на цени, стартиращи от 780 000 лева, това ще бъде не само първият електрически модел на марката и най-благородният електромобил в света, но може би дори най-добрият автомобил на планетата изобщо. Забравяме дори терзанията си относно блажения 12-цилиндров двигател, когато купето с величествената дължина от 5,50 метра потегля. И други ултралуксозни машини като Mercedes EQS, Lucid Air или Tesla Model S напомнят на обикновени малки автомобили заради простотата на управлението си.
Реално погледнато, Spectre не е много повече от i7 в смокинг – все пак изисканата дъщерна компания на BMW с централа в Гудууд е избрала за своя първи електромобил същата батерия с капацитет 102 кВтч и двете електрически машини (с 260 к.с. отпред и 490 к.с. отзад). Но въпреки че BMW-то, с целия си финес и динамика, изглежда готино и малко дистанцирано, в електрическата мобилност под знака на Spirit of Exctasy има нещо толкова естествено и въодушевяващо, че дори задължителният за марката V12 двигател би изглеждал не на място тук.
Разбира се, въпросният агрегат с вътрешно горене беше и си остава най-усъвършенстваният от всички машини от своя вид със своите 6,75 литра работен обем. Но в сравнение с нежното мъркане на електромобила, изведнъж маниерите на бога сред ДВГ-тата се оказват прекалено груби. Така въпреки върховата изисканост при придвижване, която изпитва водачът на Phantom, конвенционалният модел дори не се доближава до призрачния дух на Spectre – неслучайно британците дори са намалили въртящия момент при тръгване, за да не се разлее шампанското от чашите на пътниците отзад.
С 585 к.с. 2,9 тона се носят безшумно
Изненадващо е онова усещане за лекота, което изпитвате зад волана на Spectre – въпреки теглото му от цели 2,9 тона. Но дори и те не се оказват никакво предизвикателство за 585 к.с. и 900 Нм, с които Rolls-ът разполага. Oсвен това щедрата изолация от памучна вата и адаптивното окачване, с което сякаш се носите на облак над пътя, сякаш напълно ви изолират от несъвършенствата на външния свят. А системата за активна стабилизация на каросерията гарантира оптимална стабилност на пътя. Ако наистина бързате, можете да ускорите от 0 до 100 км/ч за 4,5 секунди и да летите ниско в най-лявата лента на германската магистрала до достигането на 250 км/ч – които ще усетите единствено по светкавичната промяна на пейзажа отстрани.
По традиция на запитванията относно мощността Rolls-Royсе oтговаря с „достатъчна“. Сега същия похват британците използват и за пробега. Ние бихме го определили като 500 километра в тестовия цикъл и около 350 – в условията на ежедневно шофиране. Но въпросният Rolls-Royce обикновено няма да изминава разстояние, по-дълго от пътя от вилата до офиса – или най-много до летището. Защото за дистанция в трицифрено изражение клиентите на марката обикновено предпочитат хеликоптер или частен самолет.
Рядко ще виждаме Rolls-Royce Spectre на бързите зарядни станции
Ето защо и фактът, че Spectre може да зарежда със 195 кВт, надали ще представлява голям интерес за повечето бъдещи собственици на модела. Можете ли да си представите някой милионер да виси на зарядната станция пред хипермаркета? Представителите на висшето общество определено биха предпочели Wallbox у дома – и вече няма да се налага да посещават разни смрадливи бензиностанции.
Електрическото задвижване пасва толкова добре на Spectre не само заради мощната тяга и невероятно нежната си работа, но и поради още една причина: купето иска първо да бъде Rolls-Royce и чак след това – електромобил. Тук няма и следа от стремежа към устойчивост и лишения, каквито сме свикнали да усещаме при други модели на ток – дори от висок клас.
В интериора няма нито веган кожа, нито пластмаса от риболовни мрежи, нито каквито и да било други следи за пестене, а напротив – англичаните сякаш са се раздавали още повече от преди. Цветовата гама е по-дръзка от когато и да било, килимите са по-дебели, също както и кожата, а списъкът с опции е по-дълъг – т.нар. „звездно небе“ вече сияе не само в покрива, но и (по желание на клиента) във вратите, които между другото са най-големите в историята на Rolls-Royce. И докато другите производители се борят да намалят всеки грам, при Spectre дръжките на вратите са тежки и солидни като тези на портите към Tower of London, а вентилационните дюзи, разбира се, отново са фрезовани от масивен елемент.
Мотото на Spectre: Rolls-Royce first, EV second
След повече от 100 години подготовка, четири години разработка и над два милиона тестови километра, Spectre се усеща като Rolls-Royce до такава степен, че всякакви въпроси относно задвижването се оказват излишни. И ако все пак разговорът бъде насочен към електродвигателите, дори заклетите Petrolheads няма да проронят и една сълза за блажения V12.
Може би всичко това се дължи и на факта, че британците са се заели с разработката на модела от много ранна фаза. С други думи, те не просто превръщат i7 в благородник, а преоткриват себе си в лицето на Spectre. И това се усеща дори в малките детайли – като променената графика на дигиталния скоростомер с мигащи звезди до оформлението на Spirit of Ecstasy.
И макар че при този модел пробегът няма чак толкова голямо значение, за да бъде намален коефициентът на аеродинамично съпротивление до планираните 0,25, дори емблемата на предния капак е трябвало да влезе в аеродинамичния тунел и да получи фейслифт, подготвян в продължение на стотици часове – а толкова усилия за изработката на малък детайл биха инвестирали само хората от Rolls-Royce. Особено когато между идеята и реализацията й са минали 123 години.