2024
Roadog е гигантски мотоциклет, проектиран и изработен в два екземпляра от американския инженер и запален мотоентусиаст Бил Гелбке между 1962 и 1965 г. Преди да бъде увлечен от тази екстравагантна идея, Гелбке успява да натрупа богат технически и практически опит. Завършва инженерно училище в Уисконсин, а след това и Университета на Южна Калифорния, като впоследствие работи за самолетостроителната компания McDonnell Douglas, а по-късно отваря два шоурума за продажба на мотоциклети в Чикаго и Хамънд, щата Индиана. Мечтата му е да създаде един много надежден мотоциклет, с който да пътува удобно и бързо по магистралата на големи разстояния.

Гелбке сам конструира и заварява рамката, като използва хром-молибденови тръби и оборудва машината с 2,5-литров двигател Chevrolet 153 и трансмисия GM Powerglide. Задвижващият вал е конструиран от диференциала на 1-тонен камион Chevrolet, срязан наполовина. Дължината на двуколесния звяр, наречен Roadog, е 5,2 метра, а собственото му тегло е 1490 кг. Поради своята големина и тежката си конструкция, той е много труден за управление, докато не достигне скорост поне 24 км/ч. Гелбке става много известен, когато започва редовно да излиза с мотоциклета си по Cicero Avenue и Addison Street в Чикаго и прави редовни пътувания с него между 1966 и 1978 г., изминавайки над 20 000 мили годишно. През 1978 година той е убит от полицията, а двата мотоциклета са конфискувани и заключени в склад.

В средата на 80-те години мотоциклетният ентусиаст и организатор на срещи на различни мотокубове Бъз Уолнек предприема активно издирване на Roadog, и в крайна сметка успява да открие един от двата мотоциклета на най-логичното място – в дома на майката на Гелбке. Той го купува и известно време го показва на различни мотоизложения. По-късно го продава на Националния мотоциклетен музей, а той от своя страна го продава на търг през 2023 г. Другият Roadog е частна собственост на Антъни Шаблак от Уисконсин, който го купува само за да го кара, но не успява да намери застраховател, който да го застрахова.

При Roadog са приложени за първи път някои оригинални идеи като двойни фарове, автоматична скоростна кутия със задна предавка, хидравлични стойки и дискови спирачки на двете колела. През 2001 г. Roadog е показан на специална изложба в Музея на науката и индустрията в Чикаго. През октомври 2023 г. става собственост на Шон Кър, който на своя ред го поверява на реставраторите в мотоциклетния музей Wheels Through Time, където да бъде изцяло възстановен. Кер кара Roadog известно време, след което решава, че мястото му все пак е в музея.