2024
Данните на Rimac Nevera са абсурдни, но как се управлява най-бързият електромобил на света?
Под десния ми крак се крият 1914 к.с. и чакат да бъдат пуснати на свобода. Само за сравнение: това е почти мощността на три автомобила Porsche 911 Turbo S! Rimac Nevera е най-бързият електромобил на света. Максимална скорост: 412 км/ч. Днес имаме възможността да тестваме струващата над 4 милиона лева Nevera.
През март 2018 г. хърватската марка с името Rimac представи на автосалона в Женева електрически хиперавтомобил с името C_Two. По онова време хората се подиграваха на Rimac, а пет години по-късно фирмата има близо 2100 служители и годишен оборот от над 1 милиард лева.
Мате Римац има визия. Навремето той основава „Римац Технолоджи” – подразделение за технологии за производство на батерии, която междувременно извършва доставки за известни марки като Hyundai или Aston Martin. В разработката на Nevera са инвестирани близо 1,6 милиона работни часа, на ръка са направени 18 прототипа, единадесет от които са унищожени при краш-тестове. Разходите обаче си струват – сега Nevera получи хомологация в цял свят, а това не се разбира от само себе си при хиперавтомобили в такива лимитирани серии.

С Nevera, име на хърватска буря, Римац навлиза в новия сегмент на изцяло електрическите хиперавтомобили. В този сектор има много планове, например на Lotus, Nio и естествено на Tesla, но досега няма готов модел. За разлика от Nevera и също произвеждания от Rimac Pininfarina Battista. От планирани 150 автомобила Nevera досега са доставени между 15 и 20 клиентски автомобила. Номер 001/150 отиде при бившия световен шампион във Формула 1 Нико Розберг.
Това прави Nevera мегаекзотичен модел. Независимо къде се появява, около хиперавтомобила веднага се събират тълпи от хора. Много често без да знаят какво стои пред тях. В сравнение с Pagani или Koenigsegg дългият 4,75 м и висок 1,21 м Nevera е почти сдържан. А това, което се крие под карбоновата каросерия е не по-малко впечатляващо от външността. Монококът тежи само 186 кг и е по-издръжлив на усукване от повечето състезателни автомобили. Освен това батерията с капацитет от 120 кВтч придава с 37 процента повече здравина на монокока. И след като заговорихме за батерията, тя е разположена Т-образно в средния тунел зад седалките – подобно на спортен автомобил със средно разположен двигател. Четирите електромотора (по два на ос) разполагат с невероятните 1914 к.с. и са собствена разработка на хърватите – както и почти всичко по Nevera. Единствените изключения са окачването на KW и климатичната инсталация, която е взета от Audi R8.

До мен сега седи тестовият пилот на Rimac Горан. Спокойно ми обяснява, че трябва да натисна въртящия се бутон отляво на волана, за да стартирам Nevera. От мен сега се иска пълна концентрация, тъй като под крака ми се крият 1914 к.с. и 2360 Нм. При все че точно казано в момента са само 1340 к.с. и 1652 Нм, които са на разположение в режим Cruise – тогава автомобилът разполага със 70 процента от мощността си. Горан ми обяснява, че има пет режима на движение плюс два Custom режима. Режимът Range (с който може да се постигне оптимистичния пробег от 490 км) днес ще оставим настрана – за съжаление и режимът за дрифт.
В града Nevera се управлява учудващо лесно. Предлаганото място е повече от достатъчно, седалките тип „корито” са удобни, има достатъчно остатъчен комфорт. Единствено звукът е малко странен. Отзад няма присъстващ V8, V12 или W16 агрегат, в Nevera е значително по-спокойно. Не е и съвсем тихо – чувам как бръмчат електромоторите, шума от гумите Michelin Pilot Sport 4 S и всяко малко камъче в калниците. Rimac умишлено са се отказали от изкуствен звук.

На магистралата превключваме в режим Track. Едва сега на разположение са всичките 1914 к.с. Трафикът е сериозен, но изведнъж се освобождава пролука в най-лявата лента. Няма ограничение на скоростта. Горан казва: Full throttle! – тоест, пълна газ. Подчинявам се. Това, което се случва след това не може да бъде описано с думи. Nevera се катапултира напред. Толкова бързо, че не успявам да погледна скоростомера. По-късно виждам, че сме се движели с 280 км/ч.
Човек не може да бъде подготвен за това, което го очаква в Nevera. Малко преди това Горан и екипът на Rimac са въртели обиколки за време в Папенбург и са подобрили 23 световни рекорда. От 0–100 км/ч за 1,81 сек. От 100–200 км/ч за 2,59 сек и от 200–300 км/ч за 4,79 сек. След около 23 сек пълна „газ” Nevera достига максимална скорост от 412 км/ч.

След 2 сек страстта към пълна газ приключва. Спирам. Рязко. Nevera е оборудвана с 390- милиметрови карбоново-керамични спирачни дискове на всичките колела. Допълнително има и Airbrake, а електромоторите рекуперират. Достатъчно сме карали по магистралата, сега е ред на междуградски пътища – превключвам на спортен режим. 1340 к.с. и 1652 Нм, или иначе казано „само” двойно по-голяма мощност от Porsche 992 Turbo S – би трябвало да е достатъчна. Дали Nevera ще може да осигури удоволствие от шофирането и да създаде връзка между машина и водач?

Nevera действително е различна. С 2300 кг тежи немалко – всъщност даже твърде много за хиперавтомобил. Инженерите на Rimac обаче са успели да прикрият умело масата на Nevera. Проличава си в завоите. Управлението е директно, автомобилът се позиционира прецизно и се усеща като доста пъргав. Това става и благодарение на Torque Vectoring. Така при необходимост вътрешното за завоя колело бива спирано и така Nevera се изтегля в завоя. Най-много ни изненадва сцеплението: системите вършат толкова чудесна работа, че Nevera просто се изстрелва напред. Почти призрачно усещане при почти 2000 к.с.

След близо час и половина тестът ми на Nevera приключва. Остава да изясним въпроса: доставя ли Nevera удоволствие по междуградски пътища? И да, и не. Да, защото се управлява пъргаво, информативно и директно както никой друг електромобил. И не, защото е прекалено бърз за обществени пътища. Въпреки това Nevera е технологичен шедьовър. Това не се променя ни най-малко от например свалящите се не докрай странични стъкла и скърцането от облицовката на кормилната колона. Хиперавтомобилите също понякога не са перфектни. На базова цена от 4,75 милиона лева са продадени едва 50 от планираните 150 екземпляра. Хиперавтомобил, който не е разпродаден още преди пазарния си старт – в днешния свят едно абсолютно изключение. Може би Rimac са изпреварили своето време. Или пък не голям брой клиенти са готови за електрически хиперавтомобил. Все още.

Teхнически данни: Rimac Nevera
ДВИГАТЕЛ четири електромотора, по два на ос • МОЩНОСТ 1408 кВт (1914 к.с.) МАКС. ВЪРТЯЩ МОМЕНТ 2360 Нм • ЗАДВИЖВАНЕ двойно с Torque Vectoring Д/Ш/В 4750/1986/1208 мм • СОБСТВЕНО ТЕГЛО 2300 кг • ОБЕМ НА БАГАЖНИКА 100 л • 0–100 КМ/Ч за 1,81 сек • 0–200 КМ/Ч за 4,42 сек • 0–300 КМ/Ч за 9,22 сек МАКС/ СКОРОСТ 412 км/ч • РАЗХОД 30 кВтч/100 км • МАКС. СКОРОСТ НА ЗАРЕЖДАНЕ 500 кВт • ВРЕМЕ ЗА ЗАРЕЖДАНЕ 19 мин (0–80%) • ЦЕНА 4,75 милиона лева