2018
ЗВУКЪТ НАПОМНЯ НА СТАР ТРАМВАЙ. При потегляне и спиране се чува нещо като гонг. Звукът на бъдещето? Изминаха 5 години, откакто Renault пусна на пазара Zoe – първия истински масов електромобил. Платформата на Clio предлагаше достатъчно място за четирима възрастни. Акумулаторът с капацитет 22 кВтч бе достатъчен за пробег от над 200 километра. Освен това при Zoe той не е включен в цената на автомобила, а се наема допълнително. Така бе възможно базовата цена да бъде само около 42 000 лева. Не е евтино за малък автомобил, но е истинско постижение за електромобил. Освен това в зависимост от пробега дължите и минимум 140 лева месечен наем за акумулатора. За да може да компенсирате тези разходи (по данни за Германия) спрямо конвенционален автомобил с двигател с вътрешно горене, трябва да шофирате много.Читателят на AUTO BILD Кай фон Хефен го е направил и за 3 години е изминал 100 000 километра със своето Zoe. Междувременно вече е навъртял над 150 000 километра и краят му не се вижда. Досега без никакви проблеми, само износване, например на спирачните накладки и тампоните.
Бялото Zoe, което премина двегодишен продължителен тест в редакцията, също имаше само почитатели. Въпреки всичките симпатии на финала успя да навърти само 25 000 километра. И точно там се крие проблемът на Zoe и другите електромобили: пробегът във всекидневието е далеч от обещания от производителя, в зависимост от натоварването през зимата може да падне под 100 километра. А това е стойност, при която всеки водач на автомобила вече нервно гледа светещата червена лампа на резервата на горивото. Последващото зареждане в зависимост от зарядното устройство отнема между 4,5 и 8 часа. Жителите на градовете без собствено паркомясто ще трябва да ползват обществени зарядни станции с по-високи тарифи за електроенергия. Но въпреки че шофирането на Zoe изисква планиране и изчисления, тихото и безгрижно движение в града доставя удоволствие – и гарантирано няма да има проблеми в бъдеще. За Zoe никога не би могло да се очакват забрани за шофиране в градовете. И на кого му пука, че звучи като трамвай?
НЯКОИ ДЕТСКИ БОЛЕСТИ – НО RENAULT РЕАГИРАШЕ БЕЗПЛАТНО
Във форумите в интернет има много оплаквания от щети на двигателите при ранните модели от 2013 година. На този фон издръжливостта на акумулатора е по-малкото зло. В продължителния тест на AUTO BILD след 2 години акумулаторът разполагаше с 91 процента от капацитета си. Освен това той е в гаранция през целия срок на договора за наем. На пазара рядко се появяват модели с висок пробег. А ако разполагате с малко повече пари, новият акумулатор с капацитет 41 кВтч е абсолютно препоръчителен.
Преобразувател на напрежението
Така нареченият Pulsbox, който осигурява 12 волта за бордната мрежа, често се повреждаше.
Качество на изработката
В интериора на Zoe се виждат икономиите, които са били наложени при конструирането. Всичко функционира, но изглежда евтино.
Арматурно табло
При ранните модели арматурното табло силно се отразяваше в предното стъкло. По желание в Renault го сменяха безплатно.
Извод
Zoe е първият наистина достъпен електромобил. Проблемите в началото бяха отстранявани безплатно от Renault, а с предлагания от 2017 година акумулатор с капацитет 41 кВтч реалният пробег бе повишен до 300 километра.