2016
Страната и хората са наред. Не обаче и пътищата. Както и преди те са в ужасно състояние: две трети от 230 000 километра пътища са черни, без основи и чакълен слой, най-често павирани. Изведнъж се появява автомобил с формата на кашон – подходящ за тези условия. С новия модел R4 на Renault, ще игнорирате дупките и лентата за изпреварване на магистралата с 6 платна между Леверкузен и Кьолн. Причината е, че максималната скорост на “кутийката на колела” е 110 км/ч. Без значение как боравите с тънкия скоростен лост на 3-степенната трансмисия.
Всъщност скоростта е последното нещо, което хората очакват от наследника на 4 CV. През 1961 г. има много бързи модели автомобили, но малцина са практични и евтини, едновременно комби и лекотоварен автомобил, при това на високо техническо ниво с модерно окачване. Така R4 е нещо като социалистически автомобил – за всяка класа и прослойка – който се превръща в един от най-успешните модели в историята, като до 1992 г. е продаден 8 милиона пъти.
Бестселър, който в продължение на 30 годишното си производство остава почти непроменен на външен вид.
Основната дилема на малкия френски Volkswagen е следната: той е само един предмет, с който човек се придвижва, също както лъжицата, с която се храним и чука, с който ковем пирони. Колата е практична, но си остава просто един уред.
Разбира се не такъв, с който Юри Гагарин бе първият човек, който прекара 108 минути в космоса.
Също не и такъв, с който в ливърпулския клуб Cavern Club бяха произведени звуци от една млада група на име Бийтълс, която изнасяше своя първи концерт. Не, R4 е инструмент за тромбонисти: първа скорост – издърпвате лоста докрай. Втора предавка – напред и леко вдясно. Трета скорост – дърпате назад. Кажи-речи действате наслуки, тъй като няма начин ръката ви да усети, дали сте уцелили желаната предавка.
Въпрос на усет е и туиста, който се танцува всяка вечер.
R4 е точно обратното на висшата мода. Мнозина смятат колата с предно задвижване за гротескна. В действителност моделът има 5 врати и е висок 1,45 метра, така че можете да се качвате и слизате съвсем удобно; има манивела за резервния стартер, както и доста практична товарна повърхност и плъзгащи се прозорци отпред и отзад. За да ги отворите обаче ви трябва специално обучение, тъй като бутонът за отваряне трябва едновременно да бъде натискан и дърпан.
Предната седалка е цяла и със стоманено-тръбна конструкция, и става за превозване на хора единствено благодарение на мекото френско окачване на автомобила, което поглъща неравностите на пътя. Така автомобилът е годен за употреба в целия свят – за черни пътища и за германски магистрали, които се превръщат в най-опасните пътища: годишно 17 загинали на всеки 10 000 автомобила. За сравнение: в САЩ бройката им е 5.
Апропо САЩ. Там нещата не се развиват добре през тази година. Алън Шепърд е вторият човек в Космоса, но за съжаление вече изпреварен от руснаците. След това и подготвената от ЦРУ акция за сваляне на Кастро също се проваля. Младият президент Джон Ф. Кенеди прави още по-фатална грешка: по негова заповед 370 войници и 36 хеликоптера навлизат в Южен Виетнам…
Сериозни грешки има и в Германия: местните политици ненужно обявяват фалит на бременските заводи на Borgward. Това не е всичко: станал почти световен шампион във Формула 1 Волфганг граф Берге фон Трипс загива на пистата в Монца. Всички германци са шокирани и дори за момент намаляват скоростта в новото R4 с неизискващата поддръжка охладителна система и модерно шаси.
Това далеч не е краят на ужаса: на 13-ти август Берлин е разделен на две части и е издигната стена, която няма аналог в историята. Валтер Улбрихт заявява по телевизията на ГДР: „Като подкрепление имаме няколко съветски танка. За да не бъдем погрешно разбрани от противниците. Всичко е наред, бодливата тел вече е поставена.“
От Renault също не оставят работата си несвършена. Без да се церемонят те пускат R4 на пътя с призива „Седнете сами зад волана“. Всеки получава правото да изпробва автомобила и след това да го остави. 60 000 души се възползват и изживяват нещо странно: малкият автомобил завладява сърцата с независимото си окачване и торсионната греда, благодарение на които R4 вози и се управлява като скъпа лимузина.
Илюзията би била перфектна, ако можехте да затворите очите си и да се абстрахирате от царящия под арматурното табло хаос: тази салата от кабели няма равна на себе си. Илюзиите обаче не продължават дълго. Не в R4 и не в Берлин.
Renault 4
Редови 4-цил. мотор • работен обем 749 см3 • мощност 20 кВт. (28 к.с.) при 4700/мин. • макс. въртящ момент 48 Нм при 2600/мин. • 3-степенна трансмисия • предно задвижване • независимо окачване отпред и отзад • Д/Ш/В 3610/1490/1450 мм • собствено тегло 570 кг • максимална скорост 110 км/ч • разход на гориво 6 л/100 км • Цена 1961 г.: 3830 германски марки