Renault Grand Scenic Luxe dCi 130: един корав „французин“

Френски ванове? Красиви, с хубави дизели и много неприятности - такова е реномето им. Но Scenic доказва, че качеството на Renault вече е на германско ниво

1606
2017

Ако Господ би си купил френски автомобил, той нямаше да избере моден малък автомобил, нито практично комби – той би взел Grand Scenic. Автомобил с райски простор, неземно добър дизел и модерна навигационна система, защото с него никога не знаете накъде ще се отправите следващия път. Да, в Renault могат да правят ванове, но Господ познава французите и би се запитал: къде е скрит дяволът на повредите? АUТО BILD го търси в продължение на 100 000 километра в Grand Scenic Luxe dCi 130, който стартира продължителния тест с наистина божествено оборудване. С навигационна система, камера за задно виждане и стъклен покрив, Renault струваше 63 000 лева (по цени в Германия, у нас аналогичен би струвал под 50 ооо лева). Заобленота Renault с модни задни светлини допада дори и на скептиците на тема ванове, чиито удивени коментари изпълват бордния дневник: „Страхотен семеен автомобил с изискан дизелов двигател“, отбелязва сътрудникът на редакцията Вили Кок. Аплодисменти заслужи и добрият обзор благодарение на тесните предни колони на покрива, при паркиране в града помагат парктроникът и камерата отзад. А в огромния багажник с вместимост 678 литра има място за детска количка, без да се налага да я сгъвате.

Километражът и оборотомерът по средата изискват свикване. Въртящият и натискащ се бутон на средната конзола управлява навигацията и изисква малко упражнения

И тъй като задните седалки дори могат да се демонтират и така освобождават до 2083 литра свободен обем, собственикът дари можеда помага на приятелите си при пренасянето на багажа в ново жилище. Единодушии похвали заслужи и двигателят dCi с мощност 130 к.с.: тих и еластичен в града, бърз и икономичен на магистралата, където не става лаком дори и при висока скорост. Главният редактор Бернд Виланд сподели, че „при спокоен стил на шофиране харчи под 6 литра“, а средният разход за 100 000 километра бе 7,4 литра. А това е удивително нисък разход – френският ван действаше като успокоително средство на колела. По-скоро комфортно кресло пред телевизора, отколкото груба спортна седалка тип корито. Водачите със спортен дух може и да не останат доволни от синтетичното кормилно управление и непрецизното при висока скорост окачване. И само те се оплакваха от късите седалки, които освен това отзад са и прекалено малки за възрастни пътници.

Практичен товарач: задните седалки могат да се сгъват и дори да се демонтират

 

Но който хареса уютната атмосфера в Touran de France, ще се наслаждава на приятната позиция на седене, на хубавите и издръжливи та пицерии и множеството поставки дори и под пода на колата. Недостатъкът на всичко това според нашия експерт по гуми Хенинг Кип: „Труден за почистване, подът прилича на лунен пейзаж с хиляди кратери, цепнатини идупки“. И затова нее чудно, че главите на семейството не обичат сами да почистват с прахосмукачка своя ван… В тази уютна стая на колела важна роля играе и управлението, поне за прагматичните германци. Дигиталният километраж по средата – можем да се примирим. Но оборотомерът под формата на светлосиня дъга върху бял фон, както и бутоните за подгряването на седалките, скрити в основата им, изискваха свикване. И защо управлението на темпомата е разхвърляно из половината кокпит? Франк Майер от АUТО BILD Kassik споделя и за друга странност: „Цветът на километража се настройва с бутон на дисплея, но яркостга – с въртящ се превключвател отляво на волана!“. Голямата карта за безключовия достъп също е странна, но „C’est la vie“.

Същото може да се каже и за шумовете от вятъра от стъклото на пътника до водача и при отворен люк на покрива, както и изнервящото писукане на мигачите. Според онлайн редактора Михи Фос той напомнял на „пациенти с болни сърца в интензивно отделение“. Но не можем да проявим разбиране по отношение на остарялата навигационна система Carminat 3. ,,Твърде бавна, не може да заобикаля задръствания, управлението не е логично“, оплакваха се водачите. На това трябва да обърнат внимание и други производители: в днешните автомобили нищо не остарява толкова бързо като навигационната система – днес е нова, угре вече е безнадеждно остаряла. Заради това при фейслифта Renault въведоха изцяло ново поколение. Времето остави своите следи и в оформлението на интериора. Някои пластмаси леко се разхлабиха, страничните огледала скърцат при регулиране, но в бордния дневник няма отбелязани повреди и откази. Светлият интериор понесе тежкото всекидневие по времена продължителния тест много по-добре в сравнение със старите модели на Renault – качеството на материалите и изработката вече е на висота.

При финалното разглобяване експертите на DEKRA не откриха нито ръжда, нита износване по двигателя. По време на продължителния тест се наложи смяната само на едните дневни светлини и уплътнителя на картера, но при пробег 80 494 километра внезапно се появи съобщение : „Проверете изпускателната система „. Това съобщение изчезна веднага, поради което ние решихме, че е просто „временно побъркване“ на електрониката, докато не се появи следващото съобщение: „проверете впръскващата система“. В началото сервиза подозираше „нападение“ от гризачи – впоследствие се оказа дефектен датчик за налягане на дизеловия филтър за твърди частици. Все дреболии, но те не позволиха на Grand Scenic да получи по-висока оценка от 5 + – която (заедно с постижението на Laguna Kombi) е най-добрият резултат от продължителен тест на Renault досега. Французите могат да правят ванове – и Scenic е доказателството за това. И тъй ката проблемите са почти отстранени, ние сме напълно доволни от този просторен и комфортен автомобил.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин