Renault Fuego (1980-1986): помните ли го?


1
мар.
2020

Интересното Coupé става на 40 години

Хората ги знаят. И всъщност мнозина не ги познават. Говорим не за някои съседи, а за автомобили, които остават незабелязани и днес се знаят само от запалените фенове. Не е задължително, тези автомобили да са се оказали провали по времето на производството си. Но те някакси остават извън обсега на радара на клиентите на автомобили.

Името на модела се произнася Фуего. Ако видите на улицата Fuego, трябва да знаете това. Наследникът на Coupé-близнаците Renault 15 и 17 – Renault Fuego – се появява през февруари 1980 г. на автомобилния салон в Женева. По онова време френския модел скъсва с традицията и след легендарното Dauphine отново дава (испанско) име вместо цифри: „Fuego“, в превод „огън“.

Клиновидният дизайн е доказателство за усилена работа в аеродинамичния канал – с коефициент на аеродинамично съпротивление cW 0,34 в началото на 80-те години на миналия век Fuego е сред най-аеродинамичните модели на пазара. Изцяло стъкленият заден капак на Coupé-то в стила на porsche 924 не само изглежда футуристично, но и предлага предимства като добър обзор и лесно товарене.

По онова време много модерен и пълният отказ от използване на хром. Вместо това се използва пластмаса. Въпреки спортната насоченост, практичността на модела съвсем не е за пренебрегване: багажното отделение на 4,36 метра автомобил побира 338 литра и е доста гъвкаво: при сгънати задни облегалки товарният обем нараства на  781 литра. Миксът от спорт и всекидневна пригодност водят до това, че през 1980 г. Fuego е първият френски автомобил, носите на наградата „Златен волан“ на AUTO BILD.

Renault Fuego се явява дори пионер в много отношения. Fuego е първият модел с централно заключване с дистанционно управление, като системата се предлага от моделната година 1983 (реално от септември 1982 г.). Системата е изобретена от французина Пол Липшуц (от там и името „PLIP“-дистанционно управление, което се използва в Европа. Fuego е и първият автомобил с бутони за дистанционно управление на аудиосистемата на волана (европейския GTX и Turbo от септември 1983 г.).

Бензиновите мотори във Fuego са с мощност от 64 к.с. до 132 к.с. с турбо. На германския пазар се предлага версия Coupé с 97, 110 и 132 к.с. Извън Германия се предлага дори и дизелов мотор с 88 к.с. В Аржентина Fuego дори има състезателна версия с 240 к.с. от 2,0-литров атмосферен мотор.

Fuego стига и до Щатите, като се произвежда от AMC в Кеноша. Френският производител на каросерии Heuliez представя през 1982 дори тапицирана с кожа кабрио-версия, която е предназначена за американския пазар, но никога не стига до серийно производство, тъй като продажбите са по-малки от очакваните.

Въпреки това в никакъв случай Fuego не може да се нарече неуспешен модел: общо 256 257 автомобила са произведени, като във Федерална Република Германия Renault продава 24 000 от тях. До 1986 г. Fuego се произвежда във Франция и Испания, а в Аржентина дори до 1992 г.

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >