2018
Да затворим закратко очи… и да се телепортираме във френската столица… в далечната 2038 година… По булевард „Шанз Елизе“ тихичко жужат изглеждащи като безкрили самолети автомобили, задвижвани от батерии… Само в малко от тях водачът държи волан в ръцете си, защото повечето се придвижват автономно. Една от тях е именно тази футуристична космическа капсула, която току-що е докарала гости от петзвездния хотел George V до Айфеловата кула. Пътниците не се виждат, защото капсулата е напълно закрита отвън. Едва когато от лявата й страна с елегантно плъзгане се повдига вратата, успяваме да хвърлим поглед в интериора. Виждаме изискан и уютен бизнес салон, облицован с елегантни кожи, мохер и скъпоценен мрамор, подът е покрит с фин паркет от светла орехова дървесина, нареден на „рибена кост“. Така значи в бъдеще ще пътуват хората с по-дебели портфейли…
Сега да отворим отново очи. Вълшебният рибок с високотехнологични вътрешности се нарича EZ-Ultimo и е материализираната визия на Renault за градската мобилност на бъдещето. На щанда на компанията на автосалона в Париж имаме уникалната възможност да се докоснем до третата студия от цяла поредица разработки, които ще се придвижват без волани или шофьори. С това 120-годишната автомобилна компания ни демонстрира по какъв начин може да продължи нашето безкрайно пътуване към нови технически висоти. „Просто хвърлихме камъка във водата и сега наблюдаваме накъде ще се изтърколи“, с обичайната си усмивка споделя главният дизайнер на Renault Лоранс ван ден Акер.
В триото от визии за бъдещето на французите EZ-Ultimo играе ролята на луксозния шатъл. Обзаведен в шикозния Art Deco стил на буржоазен парижки апартамент от 20-те години на миналия век. Отвън покрит с лъскава кожа от карбон и лакирани на ръка фини плочки от плексиглас, които само от вътрешната страна са прозрачни.
Според Renault самоходната, дълга 5,70 м капсула в бъдеще ще може да поеме трансфера на авиопасажери от бизнес класата между пътническите терминали и града. Хотелите ще могат да ги използват като автономни движещи се лимузини за подбрани клиенти или пък супервайзъри на луксозни брандове ще развозват с тях своите VIP клиенти между бутиците. За да може гигантският космически кораб EZ-Ultimo със своето внушително между-осие от почти четири метра да се промъква елегантно през мегаградовете на бъдещето, дизайнерското чудо ще бъде оборудвано с предно задвижване и управление на всичките четири колела, а необходимата електроенергия ще се засмуква индуктивно, тоест няма да има нужда от кабели.
Със сякаш лавинообразното развитие на съвременната мобилност, в която все повече се налагат свързани и автономни автомобили, концернът Renault вярва, че клиентите ще търсят все по-разнообразно преживяване на борда, преоткривайки времето за пътуване в личен и професионален план. Изхождайки от тази тенденция, французите все повече инвестират в проучване на индивидуалните и груповите преживявания по време на път и разработват проекти за реалистично, изцяло поглъщащо пътниците преживяване, което да съчетава персонализирано и качествено съдържание, мултимедийни изживявания и комфортна мобилност. Така времето за пътуване ще се превърне незабелязано във възможност за допълнително познание и опит.
Лоранс ван ден Акер ни разказва, че този проект му напомня за пътешествията на Капитан Немо с неговата подводница „Наутилус“ от романа на Жул Верн „20 хиляди левги под морското равнище“. И аз самият добре си спомням как като ученик жадно поглъщах научнофантастичните романи на гениалния френски писател, роден в далечната 1828 – според ЮНЕСКО най-четения романист в света с преводи на 148 езика. „И ние всъщност не знаем какво ни очаква и накъде ще ни отнесе бъдещето, но дизайнерите се нуждаят от мечти и фантазии“, признава Ван ден Акер.
Любопитно е, че в конкретния случай визията на дизайнера е превъплътена без участието на станалите едва ли не задължителни днес огромни екрани и дисплеи. „Желанието ни е в EZ-Ultimo хората да започнат отново да си говорят, да комуникират. Бихте могли например да разговаряте с половинката си, вместо да се взирате в мобилния телефон“, усмихва се шеф-дизайнерът на Renault, който за всяка автомобилна премиера носи нов, специално изработен за него модел маратонки от любимата му марка с трите ленти. В случая на елегантната спортна обувка стои надписът EZ-Ultimo.