2021
На паркинга се налага да поглеждам няколко пъти, за да различа Renault Express от Renault Kangoo Rapid. Ориентирането става по малко по-обикновените брони на по-късата предница под еднаквите фарове – поставящи акцент и в двата случая с LED дневните си светлини. Наследникът на Dacia Dokker Renault Express е това, което беше Kangoo в началото: просторен и обикновен лекотоварен автомобил. Но в никакъв случай лош. Това твърдение се потвърждава и след теста ни.
Отлично съотношение „цена-качество“
Express може да е „бюджетен“, но в никакъв случай не е евтино направен. Естествено разликите спрямо по-високо позиционирания Kangoo не са само в цената: Express няма дълга база, електрическа версия, „Сезам, отвори се“ – врата без средна колона, трансмисия с два съединителя, цветен дисплей за бордовия компютър, система за безключово стартиране и система за частично автономно придвижване с камери и радари.
Вътрешни добродетели: по-малка външна, по-голяма товарна дължина
Затова пък Express предлага нещо много практично: над десет сантиметра по-малка външна дължина, десет сантиметра по-голяма товарна дължина от Kangoo – 1,91 спрямо 1,81 м, като товарният обем е от 3,3 до 3,7 куб. метра (последната стойност с демонтиране на пътническата седалка). Трябва, разбира се, да споменем лесния достъп до товарното пространство. Страничната плъзгаща се врата е с отвор с широчина от 716 мм. Вътре за разлика от при Kangoo напречно не можете да разположите един палет. Полезният товар на Express е 625 кг при дизеловия и 700 кг при турбо бензиновия вариант, а прикаченият товар – 1200 кг.

Приличен комфорт – Express се управлява добре
Наследникът на Dokker е малко по-шумен и по-неспокоен на магистралата в сравнение с Kangoo, но затова пък се управлява по-директно, а благодарение на по-късата предница обзорът му е по-добър.
Функционално, логично, комфортно: вътрешното пространство
Във вътрешното пространство на Express доминират малко по-обикновени пластмаси и тапицерии на седалките, но затова пък има голям брой практични поставки и удобен волан. При инфотейнмънта и свързаността Express се представя добре и е оборудван със системата „Easy Link“ с интегрирания в арматурното табло 8-инчов тъчскрийн, USB букси, 12-волтов контакт и възможност за свързване на смартфон чрез Apple Carplay или Android Auto. Много полезна екстра е Rear View Assist – посредством камера над задните врати системата наблюдава случващото се на пътя зад автомобила и прожектира изображението на дисплей в огледалото за обратно виждане. За теглене на ремарке ESP на Express е оборудвана със система за стабилизиране, редуцираща накланянето и люлеенето. Оборудването включва темпомат и асистент за потегляне по наклон, опционално и тракшън контрол Extended Grip.

Избор между три моторизации
Гамата на двигателите на Renault Express в Европа включва 1,3-литровия бензинов мотор TCe 100 FAP със 102 к.с., както и 1,5-литровия турбо дизелов агрегат като Blue dCi 75 и Blue dCi 95 със 75 и 95 к.с. Всички тези двигатели са комбинирани с 6-степенна механична трансмисия. Тестваният от AUTO BILD Express TCe 100 FAP харчи според WLTP 6,7 литра на 100 км. Моторът е сдържан, ускорява пъргаво и е напълно достатъчен за придвижването на Express, който се отличава с приятна управляемост и прилично возене.
Цената на Renault Express стартира от 22 500 лв. Express се произвежда в Танжер, Мароко, заедно с моделите на Dacia. Така че духът на Dokker продължава да е жив.