За да бъде осигурена хомологацията за световния рали шампионат, Renault произвежда през 80-те години лудото R5 Turbo. Днес моделът е нашата класика на деня!
Renault 5 Turbo е всичко друго, но не и безобиден „малък приятел“. Той е по-скоро резултат от надпреварата по отношение на мощността за световния рали шампионат в началото на 80-те години. Renault участва в надпреварата. За да бъде осигурена хомологацията за група 4, са необходими 400 автомобила за движение по нормални пътища. Радикалната ракета на Renault се появява през 1980 г. и носи името R5 Turbo.
В Renault 5 Turbo двигателят е разположен там, където в цивилното R5 се намира задната седалка. За състезателните цели 4-цилиндровият мотор от R12 е с увеличен работен обем на 1397 куб. см и повишена мощност. Агрегатът си осигурява въздух за „вдишване“ чрез широките задни калници вляво и вдясно. В техническите данни са посочени 160 к.с. Но с оглед на динамичните способности на малкия „французин“ те играят второстепенна роля. Седем секунди са нужни на R5 Turbo за спринта до 100 км/ч, а след 20 секунди стрелката сочи 160 км/ч. Максималната скорост е 200 – челната повърхност на каросерията не позволява повече. Състезателната версия разполага с от 250 до 400 к.с. – за контролирането на това „отровно джудже“ е необходима майсторска ръка.

Всяко R5 Turbo осигурява вихрено удоволствие от шофирането. Адски трудно е човек да се сдобие с този модел – за целта е била необходима помощ от специалисти. Цялата турбо-техника е доста уязвима и изисква интензивна поддръжка, така че вероятността даден модел да е каран внимателно, е малка. Освен това трябва да се прибавят и разходите за скъпите части, тъй като снабдяването с резервни части е преди всичко недостатъчно.
