Renault 5 със седем места и плъзгаща се врата

1704
2024

През 1985 година елитният френски производител на каросерии Heuliez изненадва автомобилните среди с една необичайна интерпретация на компактния хечбек Renault 5, която има за цел да го направи по-обитаем.Експерименталният образец, наречен Renault Super Van Cinq (супер ван 5), изглежда страхотно, но за съжаление остава само във вид на концептуален модел. И казваме за съжаление, защото това е една наистина стилна и компактна градска кола, заредена с брилянтни решения, като плъзгащата се врата от дясната страна и разширено до седем места пътническо пространство. Тогава просто няма друга като нея. Към онзи момент Heuliez вече си е спечелил славата на артистичен и неконвенционален каросериен майстор, създал и други подобни екзотики, като Peugeot 204 Taxi H4, Renault Fuego Cabriolet, както и разнообразни фамилни версии на Citroën BX и AX, Peugeot 309 и др. В този случай, Heuliez разтяга платформата на второто поколение Renault 5, увеличавайки междуосието от 2408 на 2707 мм, тоест само с 30 сантиметра, които обаче правят невъзможното. Като начало те позволяват да се монтират още две седалки в багажния отсек. В допълнение, вторият ред седалки се сгъва, освобождавайки голямо пространство за полезен товар. В тази конфигурация максималният товарен капацитет може да достигне до 1200 литра, въпреки че със седем пътника,се ограничава само до 120 литра.

Външните размери също нарастват, като стандартната дължина от 3589 мм става 3921 мм – увеличение, чийто предимства се усещат най-добре в интериора. Освен това каросерията става малко по-висока, въпреки че ширината не се променя.

Renault Super Van Cinq дебютира само една година след серийния модел,на автомобилното изложение в Париж през 1985 г., където временно е боядисан в цветовете на френския дизайнер Ив Сен Лоран. Иновативната плъзгаща се врата предизвиква голям интерес. Тя на практика е уникален елемент, който за съжаление трябва да „отлежи“ повече от четвърт век, за да бъде преоткрит и внедрен едва в наши дни в някои серийни автомобили от същия калибър, като Peugeot 1007. И това изоставане е наистина жалко, като се има предвид, че през 80-те години Heuliez прилага подобно решение и в много други семейни прототипи, чрез които иска да го популяризира.

Скоро след своя дебют, Renault Super Van Cinq изпада в забвение, докато през юли 2012 г. аукционната къща Artcurial не го обявява за продажба. Въпреки че прогнозната му цена варира в приличния диапазон между 8 000 и 12 000 евро, той в крайна сметка е купен само за символичните 5957 евро, което е обидно за толкова оригинален и иновативен автомобил, изпреварил времето си с десетилетия.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин