Renault 5: класиката на батерии

2608
2022

Как да шофираме ретро автомобили като R5 във време на строги санкции срещу въглеродните емисии?  Формулата се нарича ретрофит, т.е. замяната на ДВГ с електрически двигатели. Във Франция това е позволено от 2020 г. Веднъж хомологирано, решението може да се прилага за всеки автомобил от същата моделна серия. В Германия обаче всеки отделен ретрофит трябва да получи разрешение за движение от контролен орган като TÜV. Очаква се обаче скоро Европейският съюз да унифицира регулацията относно преоборудването тип ретрофит, която би важала и за България.

В тестваните от нас ретрофитнати Renault 5 е монтиран 22 кВт-ов безчетков синхронен електродвигател с водно охлаждане. 10,7 кВтч-асовата батерия  осигурява пробег от 90 км, а пълното зареждане на литиево-йонната батерия отнема 3,5 часа. Възможни са около 2000 зареждания. Скоростната кутия и античният скоростен лост са запазени в оригинал, защото идеята на ретрофита е да се подменят, колкото е възможно по-малко части. Ускорението 5 е поразително!  Самият ретрофит във Франция струва около 30 хиляди лева, като по-голяма част от сумата отива за необходимите около 25 часа ръчен труд. Добрата новина е, че ако живеете там, държавата разглежда промяната като инвестиция в електрически автомобили и може да ви възстанови между 5 и 10 хиляди лева от инвестицията.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин