2021
В средата на 40-те години Франция тъне в разруха и има нужда от цялостен „рестарт“ на икономиката. Но за целта липсват трудови ресурси, суровини и финанси. Renault също не остава изолирана от проблемите след войната. И макар че правителството планира да запази предприятието само като производител на товарни автомобили, новият президент на държавната компания Пиер Лефоше има други планове: да пусне на пазара малък и евтин за производство модел, който да постави страната на колела. Неговият прототип с разположен отзад двигател е завършен още през 1942 – благодарение на Луи Рено, който още тогава започва да мисли за периода след примирието.
Първият прототип на 4 CV има само две врати и подобно на „костенурката“ на Volkswagen е със заоблен преден капак и двигател отзад. Впоследствие обаче Renault решава, че по-практично е вратите да бъдат четири. И така 4 CV е показано за първи път пред широката публика на автосалона в Париж през 1946. Първоначално реакциите срещу модела са негативни – защото той е далеч от характерните за марката лукс и елегантност. Заради заоблените си форми и светложълтия цвят моделът бързо си получава прякора „бучка масло“. Цветът обаче не е избран случайно – идеята е автомобилът да направи изпълнените с черни машини френски пътища по-пъстри.
Готовата за масово производство модификация дебютира на същия форум през 1947. За онези години техниката й е изключително модерна. В самоносещата каросерия е поставен пъргав 4-цилиндров двигател (първоначално с 18, а по-късно – с до 42 к.с.), комбиниран с независимо окачване, хидравлични спирачки и кормилна рейка. До 1961 г. 4 CV „мобилизира“ 1,1 млн. французи.
4CV се превръща в символ на свободата за Франция след Втората световна война. Харесван от работници, търговци и дори спортисти, моделът впечатлява всички социални прослойки и поколения. Слоганът „Четири врати, четири седалки, двигател с четири конски сили“ изразява това, което го прави толкова популярен – забележителен простор благодарение на равния под и задно разположения двигател. Изчистен и привлекателен, 4CV помага за демократизирането на автомобилите в следвоенния период. 4CV се превръща в неразделна част от автомобилното наследство на Франция, ставайки първият френски автомобил, от който са продадени над 1 млн. броя.