2022
Renault 4 (по-популярен във Франция като “Катрел”) остава на конвейера повече от 30 години (от 1961 до 1994 г.), като за този период е тиражиран в над 8 милиона броя, продадени в повече от 100 държави. Това пъргаво, универсално и общодостъпно автомобилче с предно предаване и добре оползотворен вътрешен обем се превръща в шаблон при създаването на цели поколения семейни миниколи в Европа.
За постигането на максимално освобождаване на полезно вътрешно пространство базата е увеличена максимално, предаването е предно, а окачването – независимо на четирите колела с надлъжни носачи отпред и отзад. Скоростният лост е закрепен за кормилната колона и така подът при предните седалки е напълно изравнен. Това впрочем е първият фамилен автомобил на фирмата с предно предаване. Моделът е лансиран в най-подходящия възможен момент, когато годините на следвоенната криза отшумяват, икономиката на Европа навлиза във възход и търсенето на евтини и практични автомобили нараства неимоверно.
Само четири и половина години след своя дебют Renault 4 е признат за безспорен пазарен хит. Той е изненадващо просторен за габаритите си и въпреки че в онези години е класифициран като “комби”, на практика се явява първият сериен “хечбек”. Този модел на Renault e разработен като пряк конкурент на Citroën 2CV и в концептуално отношение много напомня на него. Идеята за създаването му е дадена още през 1956 г. от тогавашния директор на държавните заводи Renault Пиер Драйфус, който иска да замени стария модел 4CV с изцяло нов универсален автомобил, който да бъде достатъчно практичен и удобен за семейството, за дамите, за фермерите или за движение в града, и в крайна сметка да кореспондира с нуждите на максимално широк кръг клиенти.
Renault R4 е представен през септември 1961 г., като първоначално е предлаган с двигател с работен обем от 747 куб.см. Луксозното изпълнение на ранната версия се отличава с частично отварящи се прозорци на задните врати и допълнително оборудване. В този случай двигателят е с работен обем 845 куб.см., аналогичен с този на Dauphine. В началото на 60-те години за кратко се предлага и по-икономична версия с 603-кубиков двигател, обозначена като Renault R3, чието производство е преустановено през октомври 1962 г.
След 1965 г. Renault премахва буквата “R” преди цифровото обозначение на своите модели, и така Renault R4 става просто Renault 4. Двигателите и трансмисията при ранните представители на модела идват от 4CV. Тристепенната скоростна кутия обаче изглежда доста архаично в сравнение с четиристепенната на Citroën 2CV, който по това време вече е на 13 години.
През цялата си кариера базовата версия на Renault 4 се задвижва от неизменния 4-цилиндров двигател с водно охлаждане, чийто работен обем през 1978 г. нараства на 1108 куб.см. През 1986 г. започва производството на модел с 956-кубиков мотор, който заменя стария 845-кубиков агрегат. Тук, също както и в случая със Citroën 2CV, скоростната кутия е изнесена пред двигателя, точно над предния мост. Основната външна разлика през годините е радиаторната решетка с форма на малък хромиран отвор, който впоследствие се увеличава и приютява фаровете, докато в крайна сметка е заменен от добре познатата пластмасова решетка, съпътствала модела до края на неговата кариера. Трите поколения на Renault 4 се отличават и с три различни арматурни табла, които запазват един опростен и практичен вид през годините.
Монококовата каросерия, също както и в случая с 4CV е “завинтена” за шасито, което улеснява нейния демонтаж и дава възможност за лесното преоборудване на модела с различни като форма и предназначение надстройки. Въпреки това в случая каросерията също играе носеща функция, тъй като самото шаси е податливо на усукване и не може да гарантира достатъчно стабилност без допълнително усилване.
Въпреки някои критики, отправени към модела по отношение на неговата пасивна безопасност и несъответствие с нормите за отработени газове, Renault 4 си остава предпочитан и особено търсен малък автомобил през всичките три десетилетия от производството си. За своя клас и цена той предлага много комфортно пътуване, заради добре балансираното си независимо окачване и удобни седалки, а също така се отличава с мощно парно и ефективна вентилация.
Поради изтъкнатите недостатъци и по други причини е било предвидено моделът да бъде спрян от производство още в началото на 70-те години, когато идва ред на
Renault 5. Неговото търсене обаче продължава да поддържа толкова високи нива, че идеята за пенсионирането на “Катрел” е отложена за неопределено бъдеще – на практика за още 20 години…