Renault 21: силен отзвук от модата на 80-те години

0602
2025

Преди близо 40 години, и по-точно – на 20 ноември 1985 г., за първи път е представен един изключително стилен европейски автомобил – Renault 21. Благодарение на него държавната френска компания запазва водещите си позиции в най-оспорвания пазарен клас. Той заменя осемгодишния ветеран Renault 18, чиято популярност прогресивно намалява въпреки силния старт на търговската му кариера. Дизайнът на 21 се отличава с остри и много изчистени линии, които видимо контрастират на повечето от останалите бестселъри на епохата като Ford Sierra и Opel Kadett E. И тук става дума не просто за модел с изцяло нова външност, а за цяла гама от автомобили с различни двигатели, оборудване и много широк спектър от възможности. Основната разлика е в разполагането на двигателя, който в зависимост от модела може да се монтира както напречно, така и надлъжно.

Разработката на Renault 21 отнема пет години, като за този период фирмата обновява гамата си изцяло, започвайки с моделите 9 и 11 в началото на 80-те, малко по-късно идва 25 и втората генерация на петицата, и накрая Alpine GTA и атрактивния миниван Espace.

Моделът 21 първоначално се предлага с четири вида двигатели – напречно разположен 1,7-литров бензинов и три надлъжни – двулитров бензинов и 2,1-литров дизелов и турбодизелов, с мощност от 76 до 120 к.с. за бензиновите и от 67 до 88 к.с. за дизеловите двигатели.

Според дан­ните на Аеротехническия институт „Сен Сир“ коефициентът на аеродинамично съпротивление на Renault 21 е равен на 0,21, което е много добро постижение, дори и според сегашните критерии. Масата на автомобила в зависимост от модела е между 954 до 1160 кг, максималната скорост варира от 163 до 184 км/ч, а ускоряването от 0 до 100 км/ч е в диапазона от 15,6 до 10,7 сек. Скоро след началото на производството си новият модел започва да се тиражира в 1400 екземпляра на ден.

През май 1989 г. автомобилът е цялостно обновен както технически, така и стилистично – новият по-лъскав външен вид вече е доста подобен на обновеното по същото време Renault 25, а към гамата е добавена и лифтбек каросерия (която скоро става по-популярна на френския пазар дори от версията седан), както и спортното изпълнение 2.0 L Turbo. Седаните TXi 2.0 12v и 2.0 Turbo се предлагат с трансмисия Quadra със задвижване на четирите колела. То е внедрено и в комбитата Nevada във версия с 8-клапанов 2.0-литров двигател и при атмосферния 2.1-литров дизел. Тук трябва да се отбележи, че версията на Renault 21 Turbo с предно задвижване развива впечатляващите 227 км/ч.

На автомобилното изложение във Франкфурт през 1989 г. е представен моделът 2.2i с директно впръскване на гориво, първоначално адресиран към германския пазар, където застрахователните и данъчни разпоредби са по-благосклонни към по-големи двигатели с по-ниска мощност. Инжекционните двигатели са оборудвани с блок за управление Renix, разработен от съвместно предприятие на Renault и Bendix. Това изпълнение се предлага и със задвижване на четирите колела, основно при комби модела Nevada.

Последните бензинови модели Renault 21 лифтбек и седан слизат от конвейера в началото на 1994 г., след пускането на изцяло новия лифтбек Laguna, но дизелите и Nevada/Savanna остават на пазара още известно време, докато не са изместени от аналогичните варианти на Laguna (в края на 1994 г. за дизелите и в края на 1995 г. за Nevada/Savanna).

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин