2022
Човек сякаш ги помни, но понякога изобщо не се сеща за тях. Говорим за ненабиващи се на пръв поглед автомобили, които днес се помнят от заклетите фенове. Това в никакъв случай не означава, че тези модели са били провал. С представеното през 1988 г. Renault 19 френският концерн регистрира един от най-големите си успехи в историята. До 1995 г. автомобилният производител произвежда общо 3,2 милиона екземпляра от компактния модел. В Германия – след обединението – компактният модел се продава в новите федерални провинции дори и по-добре от VW Golf.
Близо 2 милиарда лева са инвестирали от Renault в разработката и производството на Renault 19, който заменя моделите 9 и 11. През ноември 1983 г. започват първите дейности по разработката на Renault 19. Под код X-53 в зависимост от модела R19 получава и други обозначения: B53 за версията с пет врати, C53 за варианта с три врати, L53 за Chamade и D53 за кабриолета.
След осем месеца формата на каросерията е фиксирана, а след тринадесет месеца – и вътрешното пространство. До април 1986 г. интериорът е усъвършенстван, а тестовите автомобили навъртат около 7,5 милиона километра.
Производството е изградено по японски мащаби, а за създаването на каросерията производителят ангажира звездният италиански дизайнер Джорджето Джуджаро. Маестрото сътворява семпъл, аеродинамичен дизайн на каросерията с леко клиновидна форма и коефициент на аеродинамично съпротивление от 0,31.
В полза на продажбите са бързоускоряващите и икономични двигатели, както и детайли като големия багажник с асиметрично сгъващата се задна облегалка, по онова време все още рядко срещано нещо. С няколко движения багажното пространство увеличава вместимостта си от 1310 литра. Освен това Renault 19 притежава добра защита срещу корозия.
Renault 19 се появява в Германия през януари 1989 г. – половин година след пазарния си дебют във Франция. През септември 1989 г. се появява седан версията Chamade – именно този вариант се приема доста добре в новите федерални провинции на Германия.
През 1989 г. пада стената и малко по-късно двете Германии се обединяват. Френският производител се възползва от момента и изгражда бързо търговска и сервизна мрежа в бившата Източна Германия. Там и без други хората харесват седан автомобили. Освен това конкурентите VW Golf и Opel Astra са обновени чак в края на 1991 г. В периода от 1990 до 1994 г. Renault 19 е най-продаваният вносен автомобил в Германия – 1991 (97 262) и 1992 (97 086) екземпляра.
През 1991 г. Renault пуска на пазара 19 Cabriolet. За разлика от при конкуренция откритият модел на Renault не притежава фиксирана клетка срещу преобръщане. През същата година разполагащото със 135 к.с. и вдигащо 212 км/ч Renault 19 16V завършва гамата на модела.
Четири пъти подред Renault 19 печели титлата „най-продаван вносен автомобил на Германия”. През 1992 г. колата печели и „Златен волан“ на „AUTO BILD” и „Bild am Sonntag“. Когато производството приключва през 1995 г., Renault са продали в Германия 460 000 автомобила. В Турция и Южна Америка моделът 19 се произвежда до 2000 г., като общо от конвейерите са слезли 6 милиона екземпляра. Този автомобил се явява един вид спасител на марката Renault.






