Renault 17 TS: агресивна форма, недвусмислено послание

1005
2021

В средата на 60-те години на миналия век Renault преминава през сложен процес на всеобхватна реорганизация и модернизация. Наложеният до този момент имидж на фирмата, като производител на малолитражни и общодостъпни коли със заден двигател, отстъпва на амбициозна стратегическа програма за пълна замяна на старата гама с изцяло нови модели с предно предаване, двуобемна каросерия и богат набор от модификации и авангардни технологични нововъведения. Това в особена степен важи за системите за активна и пасивна безопасност.

Първият реален резултат в тази насока, който успява да надхвърли и най-оптимистичните очаквания се материализира точно преди половин век в лицето на Renault 15/17. Въпреки че спортното купе е изцяло базирано на ходовата част на Renault 12, още от първата официална пресинформация със снимки на новия модел, предоставена на медиите на 19 юли 1971 г. става ясно, че Renault никога вече няма да бъде колата на редовия данъкоплатец от Прованса. Държавната фабрика от Биянкур се сбогува с лириката на шансона и се впуска във водовъртежа на 70-те години с грохота на хард рока. Едротиражната конфекция е пометена от дръзко предизвикателство, отправено към много по-взискателното и образовано младо поколение, което носи духа на хипи културата. За консервативните европейски разбирания, новото мощно купе изпъква със силно американско излъчване, като едновременно с това се оказва и много привлекателно за клиентите отвъд Океана. Спортният характер на автомобила е извън всяко съмнение и въпреки че формално той би трябвало да се причисли към типа 2 + 2, просторният интериор е достатъчно комфортен за четирима пътници.

Нестандартната полиестерна броня е способна да абсорбира удари от 7 км/ч без да се деформира, както и по-силни удари до 15 км/ч без това да оказва никакво въздействие върху каросерията

Официалната премиера на Renault 15/17 е през октомври 1971 г. по време на Парижкия автосалон, като до края на производството си двата модела са подложени само на един фейслифтинг, направен през март 1976 г. с премахване на хромираните елементи и леко модернизиране на предницата.

Арматурното табло съчетава авангардна стилистика с ергономични форми и ефективни системи за пасивна безопасност

Представеният от нас автомобил Renault 17 TS без съмнение е най-атрактивният представител на серията – чистокръвно спортно купе, което с лекота достига максимална скорост от над 180 км/ч и мощност 125 к. с. при 6250 об/мин, което безспорно е едно забележително постижение за четириместен автомобил с двигател от 1565 куб.см. Системата за електронно впръскване на горивото, комбинирана със синхронизирана 5-степенна скоростна кутия, гарантира максимална ефективност при всяка скорост. Ефективността на двукръговата спирачна система при високи експлоатационни показатели се осигурява от четири дискови спирачки, като тези на предните колела са вентилирани.

Конвенционалната предна броня е напълно премахната и заменена от правоъгълен ударопоглъщащ сегмент, в който са вградени фаровете и радиаторната решетка

В структурата на купето е интегриран богат набор от системи за безопасност. Изцяло стоманената каросерия и твърдият под формират изключително здрав корпус с централна клетка, която не може да се деформира в случай на удар. Чрез този революционен модел, който рязко разчупва консервативния фирмен дизайн, Renault се опитва да постигне максимална ефективност дори в сфери, които до този момент се считат за второстепенни от маркетинговите стратези.

Автомобилът, за който разказваме, е част от колекцията на Петър и Христо Бабачеви – двама изтъкнати ценители на френската марка. През годините те са реставрирали няколко емблематични спортни модела на Renault, с които печелят редица призови места в някои от най-престижните ралита за класически автомобили.

Дизайнът се отличава със силно американско излъчване

ИЗВОД

Renault 17 TS е чистокръвно спортно купе, което с лекота достига максимална скорост от над 180 км/ч и мощност 125 к.с. при 6250 об/мин – едно забележително постижение за четириместен автомобил с двигател от
1565 куб.см.

Специалното Renault 17 на Илия Чубриков – първият наш състезател, който използва такъв автомобил. Снимката е част от колекцията на Петър и Христо Бабачеви

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин