Renault 12 (1969): автомобилът като източник на свобода

1409
2022

През 60-те години автомобилът е въплъщение на свобода и еманципация, на способността да се движиш и по-важното – да отидеш там, където пожелаеш. В западните страни се приема за даденост, но подобна свобода на придвижване е все още неравна битка в много държави, в които транспортът е стриктно контролиран, дори под наблюдение. Мечтата, че автомобилът е път към по-голяма свобода, е жива навсякъде, в различна степен на видимост, особено за младите хора и жените, търсещи социално равенство.

Марката Renault е отдавна ангажирана с интересите на потребителите от нежния пол. По време на следвоенния бум френският производител преследва идеята за практичен и елегантен модел, който по-добре да отговори на нуждите на жената, носеща бремето на двойна работа: професионалните и домакинските задължения. Младите хора най-после могат да се радват на икономични автомобили, даващи им възможност да станат част от света на възрастните. Автомобилът се превръща в нова форма на свобода в обществото, тенденция, която Renault предусеща дълго преди да се наложи.

Renault 12 е семпъл, достъпен и надежден автомобил. С него президентът на компанията гледа към завоюването на пазари извън Франция, за да гарантира разширяването на Renault. Идеята е освен за бизнеса, автомобилът да помогне и за еманципацията на някои държави, за по-голяма свобода на тяхното население. Пиер Драйфус вярва, че Испания и определени страни от Източна Европа и Южна Америка могат да се отърсят от своите репресивни режими чрез солидно икономическо развитие, което отчасти би могло да се задвижва от автомобила.

Renault 12 е проектиран с идея за международна дистрибуция и се сглобява извън границите на Франция. Голяма част от развитието на модела се извършва в Бразилия, там Renault планира да произвежда автомобила, в завода в Сао Пауло, където се сглобява и Dauphine. През 1967 е командирован екип инженери, чиято цел е да ускорят процеса. Но преди да започнат продажбите в Бразилия, Renault 12 намира последователи в Румъния. Пиер Драйфус, който мечтае за завладяване на пазара на СССР, достига до Чехословакия и Румъния. Взима се решението Renault 12 да се произвежда в Питещ под марката Dacia. Две години по-късно Renault подписва договор за сглобяване в Турция. Renault 12 се превръща в световен автомобил.

Още по темата


ƒ