2023
Още от 2005 Range Rover Sport играе ролята на един от най-естетичните офроуд модели – и не изневерява на ролята си и в третата си генерация, която вече е на българския пазар.
В новото си поколение Range Rover Sport използва същата техника като големия си събрат Range Rover – но за съжаление се доближава и до цените му (някои модификации са поскъпнали с около 40 000 лв., базовата версия струва 178 350 лв.).
Изцяло нов е кокпитът – кръглите уреди са изпратени в пенсия и дори настройките за лумбалната опора и страничните части на седалките са изместени в централното меню, което бива управлявано посредством голям тъчскрийн. Но поне настройките на „креслата“ се отварят автоматично, когато натискате копчетата за регулиране. Позицията на седене е малко по-ниска, отколкото в големия Range, но въпреки това усещането при шофиране е върховно.
По време на нашите изпитания имахме възможност да изпробваме една от двете нови моторизации – P530 с 4,4-литров V8 и 530 конски сили. Леле какъв звук! Хем сдържан и по английски изискан, но същевременно типичен за „осмак“. Балансът се е получил много добре.
И въпреки че усещането при шофиране на Sport е по-близко до това при лек автомобил, отколкото в „големия“ Range, дори с V8 (от BMW) 2,5-тонният колос не се превръща в спортист. В режим Dynamic кормилното управление става по-директно и каросерията се наклонява по-малко в завоите, но въпреки това машината не е чак толкова агресивна. Явно британците нарочно са оставили ниша за още по-потентната версия SVR, която трябва да се появи след около година и половина.
Plug-in хибридите намаляват разхода
Също нов за гамата е Plug-in хибридният вариант е P510e с 3-литров редови 6-цилиндров бензинов мотор, електродвигател, 510 к.с. системна мощност и 113 км пробег изцяло на ток (по данни на производителя). Ние изпробвахме и тази версия, която прави впечатление на по-тежка от V8. Но и е доста по-икономична. При първото ни шофиране на лек офроуд по испанска магистрала с ограничение 120 км/ч бордовият компютър отчете разход 8,5 л/100 км – с почти празна батерия.
При движение извън пътя Range Rover Sport е в стихията си: превключвате на N, избирате офроуд режима и активирате понижаващите предавки: и тогава изисканият британец смело се хвърля в калта без да се притеснявате, че ще закъса.
Въпреки че машината е широка над два метра, маневрирането с нея по пресечен терен с урви наоколо е лесно като детска игра благодарение на системата от камери – която позволява на практика да гледате през предния капак. Автомобилът е оборудван дори с офроуд темпомат – тази функция позволява дори на по-неопитните в офроуда да се придвижват уверено.
Но и в града няма да имате проблеми – най-вече благодарение на завиващите задни колела (серийни при P510e и P530). Те намаляват диаметъра на завой едва до 11 м. В топлата Испания оценихме и перфорираната изкуствена кожа Ultrafabrics: благодарение на нея гърбът ви няма да се поти дори и обдухването да е изключено.
Дълго чакане за V8
3-литровият дизел с 250, 300 или 350 к.с., както и бензиновите „меки“ хибриди със същия работен обем (винаги редови „шестаци“) ще бъдат запазени. Около 30 процента от клиентите в Германия са поръчали V8 – въпреки надценката от 4000 евро. Там купувачите трябва да чакат между четири и шест месеца – стига да не изберат някой по-засукан цвят, което би удължило периода допълнително. За V8 ще трябва да имате търпение от 10 до 12 месеца.