2017
При Panamera 4S Diesel Porsche залага на Know-how от Audi. 4-литровият V8 под капака е разработен в Инголщат и дебютира в SQ7 TDI – но се очаква да се появи и при още модели на „четирите ринга”. Същият агрегат е монтиран и в суперлуксозния Bentley Bentayga Diesel. С два турбокомпресора и електрически нагнетател машината генерира 422 к.с. и чудовищните 850 Нм още от 1000 об/мин. Дали при тези характеристики изобщо има смисъл от тунинг?
Естествено, убедени са специалистите по софтуерни подобрения от германската фирма Racechip със седалище в Гьопинген. Благодарение на допълнителен електронен модул мощността на „тритурбо” дизела е вдигната до 505 к.с., a максималният въртящ момент – на 950 Нм. А тунингът при нютонметрите (допълнителната мощност на практика се дължи на по-високия въртящ момент при еднакви обороти) се усеща както субективно, така и при измерване: при старт на Launch Control автомобилът се изстрелва като торпедо. Както и при серийния модел, няма и следа от турбодупка – благодарение на електрическия нагнетател. Трансмисията с два съединителя „изрежда” свръхбързо предавките без да „притиска” екстремно бързо „развъртащия” се дизел до ограничителя (при 5300 об/мин). Серийната ауспухова система допринася за саундтрака на V8 с басов звук – който в никакъв случай не се натрапва акустично.
Брутален въртящ момент и перфектен задвижващ тракт – с тази комбинация Panamera „залепва стрелката” на 100 км/ч само за 3,7 сек при старт от място. Спрямо нашите измервания за сериен автомобил с пакет Sport Chrono Racechip Panamera 4S Diesel e по-бърза с 0,4 сек, а до 200 км/ч надделява с 0,9 сек. За това удоволствие клиентите ще трябва да се „бръкнат” с 1400 лева – но в тях е включена и 2-годишна гаранция на силовите агрегати. Управлението на увеличението на мощността чрез приложение за смартфон излиза 100 лв. Всъщност гаранционните условия са що-годе разумни – като изключим покритието на гаранцията – максимум 10 000 лв., което си е направо смешно за подобен модерен двигател. Racechip обаче предлага не само тунинг на двигателя, но и външни подобрения: германците дават на Panamera изискани 21-цолови джанти OZ Racing, както и електронен модул за сваляне на каросерията (ако колата разполага с опционалното въздушно окачване).
Системата DLC (Dynamic Level Control), разработена от KW, позволява при по-ниска скорост каросерията да бъде свалена чрез натискане на бутон или посредством приложение за смартфон. От 70 км/ч окачването автоматично се връща в „серийна” височина. Всъщност в заводски вид Panamera е направо шедьовър както по отношение на управляемост, така и на комфорт при возенето.
Измерени стойности | Racechip Panamera 4S Diesel |
Ускорение | |
0-100 км/ч | 3,7 сек |
0-200 км/ч | 14,5 сек |
60-100 км/ч (4./5. пред.) | 2,6/3,4 сек |
80-120 км/ч (5./6./7./8. пред.) | 3,5/4,5/5,5/7,5 сек |
Спирачен път | |
от 100 км/ч студени | 34,9 м |
от 100 км/ч топли | 33,0 м |
от 200 км/ч | 136,3 м |
Макс. скорост | 285 км/ч |
Тестов разход | 9,9 л/100 км |
Тегло/пол.товар | 2126/509 кг |
Относителна мощност | 4,2 кг/к.с. |
Данни за автомобила | Racechip Panamera 4S Diesel |
Тип двигател | V8, Biturbo |
Разположение | отпред надл. |
Работен обем | 3956 cм³ |
кВт (к.с.) при об/мин | 371 (505)/4980 |
Литрова мощност | 128 к.с./л |
Нм при об/мин | 950/2750 |
Задвижване | двойно |
Трансмисия | 8-степ. с два съединителя |
Спирачки отпред | 360 мм/вентилирани |
Спирачки отзад | 330 мм/вентилирани |
Размер гуми | 275/35–315/30 R 21 |
Модел гуми | Michelin Pilot 4S |
Дължина/широчина/височина | 5049/1937/1423 мм |
Цена на тестовия автомобил | 250 561 лв. |
Извод
Ефективен чиптунинг с много добро съотношение цена-качество, който се управлява дори чрез смартфон. Свалената каросерия, красивите джанти OZ Racing и фолирането правят колата по-стилна. Racechip прави малко подобрения, но на точните места – а Panamera е много добра база, на която да „стъпиш”.