2023
Като предястие към бъдещото R5 от Renault представиха шоу автомобила R5 Turbo 3E. Получихме възможността да навъртим няколко обиколки с електрическия звяр с 380 к.с.
R5 Turbo винаги е бил в списъка ми с желания. Не е за вярване, но след почти 25 години в тази професия има малко автомобили, които бих карал с удоволствие. Един от тях е Renault 5 Turbo, турбо с широки задни калници, автомобил за улиците и за рали, няма значение. Важното е да го караш. Досега не съм имал възможност да го направя.
Преди няколко седмици бяхме поканени на френската писта „Маникур“, за да тестваме R5 Turbo. Зарадвах се, но после видях добавката в обозначението 3E. Вярно – миналата година французите показаха в Париж електрически концептуален автомобил а ла R5 Turbo. Въодушевлението ми се изпари, но въпреки това се съгласих да отида на теста. Денят дойде – във Франция ни посрещна чудесно време. Срещата бе на малката версия на „Маникур“ – на пистата „Клуб“. Влязохме в бокса и направо щях да полудея! Отдясно на сградата са паркирани пет стари R5 Turbo. Попитах веднага: „Можем ли да ги тестваме?“.
Дамата от пресотдела отвърна „Oui“. От силно вълнение почти щях да забравя главния виновник за днешното събитие. Във всеки случай: ще карам оригиналното R5 Turbo Coupe d’Europe на Жан Раньоти, истинско преживяване. Сега обаче е време да се насочим към главния герой от днешните събития – R5 Turbo 3E. Той стои закачен за кабела, техниците се суетят около него. Инженерите се нуждаят от още няколко минути, тестовият пилот Иван Мюлер (легенда в шампионата за туристически автомобили) облича огнеупорния си оверал, време е за техниката.
Зад задната ос са монтирани два електромотора, като общо изпращат 380 к.с. и 700 Нм към задните колела с дебелина 325 мм. Отпред размерът на гумите е 225мм. Отзад има XXL-спирачни дискове, без усилвател на спирачното усилие, заедно с идеалния за дрифт ъгъл на завъртане от 50 градуса. Разположената в пода литиево-йонна батерия е с капацитет от 42 кВтч.
Тегло? Само автомобилът тежи 980, а заедно с батерията 1500 кг. На външен вид има толкова много и не чак толкова много за казване. Каросерията е едно към едно с предшественика. Широки задни калници и вентилационни отвори както преди, всичко е от карбон, а с широчина от 2,02 м е с 25 см е по-широк от някогашните модели.
Отвътре има карбонови седалки тип „корито“ и впечатляващ лост на ръчната спирачка. Пред волана има цял батальон от дигитални индикации. Автомобилът е готов, бързо питам колко бърз е той. „3,5 и 200!“, казва един от механиците. Слагам каската и влизам, първо на дясната седалка. Мюлер ми представя E-R5 в продължение на няколко обиколки.
Дори и като навигатор усещам колко бърз и пъргав е „французинът“ за дрифт. Екстремното жужене на моторите е забавно, позицията в завоите е спортна. По време на дълъг десен завой Мюлер натиска бутон на лоста на ръчната спирачка, а R5 се завърта на сухия асфалт и бива поддържан в този чудесен ъгъл на дрифт с педала на газта. Натискане на бутон ли? Французите са използвали трик номер 17: как може един автомобил да се пързаля? С вода! Посредством натискане на бутон се пръска вода към задните колела и готово.
С широка усмивка се връщам обратно в бокса, смяна на шофьорите. Сега мога да навъртя четири обиколки зад волана. Мюлер седи до мен, насочва ме в завоите по стар маниер при рали. И наистина функционира добре, при спиране те болят прасците. Воланът е тежък, всичко е като в рали автомобил.
Тягата? Да, един Taycan Turbo S е значително по-вихрен, но и скоростта в Renault е съвсем прилична. Дрифт на суха настилка? „Non, we drive to the wet, s’il vous plaît“, казва Мюлер. Добре, на мократа част има поставени два конуса. Засилваш се, дърпаш ръчната спирачка и газ. Повярвайте ми – точно толкова лесно е, колкото е описано.
Моторите поддържат газта превъзходно и се дозират фино. Скоростта се увеличава, близостта до конусите става все по-малка, а дрифтовете – все по-хубави. По едно време инженерите започват нервно да ни махат да се връщаме в бокса. Всичко беше наред, те просто се притесняваха за пробега. Отново този проблем, който разваля удоволствието от забавните спортни електромобили – поне за мен.
Teхнически данни: Renault 5 TURBO 3E
Двигател два електромотора, отзад напречно Мощност 280 кВт (380 к.с.) • Макс. въртящ момент 700 Нм Задвижване задно/едностепенна трансмисия • Д/Ш/В 4006/2020/1320 мм Тегло 980 + 520 кг (батерия) • Ускорение 0–100 км/ч 3,5 сек • Макс. скорост 200 км/ч
Извод
Свалям шапка! Това R5 Turbo 3E се управлява наистина така, както изглежда. Диво, бързо и екстремно напречно с натискане на бутон. Ако в бъдеще пистите бъдат оборудвани с такива болиди, то алилуя! Ще бъда пилот на електромобили!