Quattro-дебютът на рали „Златни пясъци“


25
юли
2021

Горе – Стоян Колев и Бойко Игнатов на рали „Златни пясъци“ през 1987 г.

Първото състезателно Audi Quattro се появява на рали „Златни пясъци“ едва през 1985 г. – пет години след световния дебют на модела. Легендарният автомобил, представен за първи път на живо пред родната публика, е управляван от западногерманския състезател Харолд Демут. На следващото поред, 17-то издание на надпреварата стартират два автомобила Audi Quattro – на унгареца Атила Ферианц (2-ро място в генералното класиране) и на отпадналия холандско-английски екипаж Джон Бош и Стив Бонд. Другият автомобил с двойно задвижване в същата надпревара е Peugeot 205 T16 Evo 1, управляван от Илия Чубриков, който обаче не достига до финала поради повреда.

Първото „българско“ Audi Quattro демонстрира своя потенциал на „Златни пясъци“ през 1987 г. с екипаж Стоян Колев и Бойко Игнатов, който заема второ място в генералното класиране, непосредствено след белгиеца Патрик Снайърс с Lancia Delta HF 4WD.

Стоян Колев и неговият навигатор Бойко Игнатов на рали „Халкидики“ през 1988 г.

Световната премиера на Audi Quattro е през март 1980 г. на автосалона в Женева, където автомобилът е определен от специалистите като сензационен. Това е един от първите рали автомобили, адаптирани към актуализираните по същото време правила на FIA, които вече позволяват и участието на машини със задвижване на четирите колела. Той стартира за първи път в световния рали шампионат точно преди четири десетилетия, като до края на 80-те години бележи поредица от впечатляващи победи, управляван от някои от най-големите пилоти от онази епоха, включително Стиг Бломквист и Ханну Микола. През 1987 г. започва производството на версията МВ, при която петцилиндровият двигател вече е с по-голям работен обем от 2259 куб. см (вместо 2144 куб. см.), турбопълнене и електронна система за запалване Bosch K-Jetronic, а максималната мощност е повишена на 200 к. с. (147 kW). Предавателната кутия е петстепенна, спирачките са дискови, вентилирани на четирите колела. Точно такъв е и автомобилът на Стоян Колев, доставен у нас през 1987 г., само няколко месеца след началото на производството. Година по-късно конкуренцията на нашето най-престижно международно рали е по-ожесточена от всякога – 94 автомобила от 12 страни, като екипажите с Audi Quattro вече са пет – два италиански, два унгарски и един български. Двата унгарски не достигат до финала, а останалите три се класират съответно на второ, трето и четвърто място (Микеле Райнери, Стоян Колев и Паола Де Мартини).

Нашите състезатели, както и държавните ведомства, които в онези години им оказват финансова подкрепа, са убедени, че почти непосилните инвестиции в закупуването и поддръжката на подобни автомобили не са напразни. Ето защо през 1989 г. българските пилоти, стартирали с Audi Quattro на рали „Златни пясъци“, вече са двама – Стоян Колев и Бончо Дунев, които заемат съответно 6-то и 8-мо място в генералното класиране.

В края на 80-те и началото на 90-те години без преувеличение може да се каже, че нашите най-изтъкнати състезатели вече са неизменна част от елита на европейския автомобилен спорт. И това до голяма степен се дължи, както на техния безспорен талант, така и на изключителните рали-автомобили, с които разполагат. Точно в този период обаче България навлиза в епохата на демократичните промени, в резултат на което се отваря към свободния пазар, приватизацията и частното предприемачество. Автомобилният спорт става свободен, независим и неподвластен на държавния монопол. Приоритетите на частните спонсори, както и на някои от състезателите вече са други.

Още по темата