НЕЩАТА МОЖЕ ДА СЕ РАЗВИЯТ МНОГО БЪРЗО! Audi Q3 бе представен в края на 2011 г., но вече е остарял. Архитектурата му не е актуална, инфотейнмънт системата не е модерна. Накратко – има много неща за подобряване. И Audi ще се възползва от този факт. Все пак следващото Q3 ще трябва да се бори не само с BMW X1 и Mercedes GLA, но и с VW Tiguan и кросоувър моделите на Seat и Skoda.
СТРАТЕГИЯТА
Победният поход на SUV не може да бъде спрян. Затова и Audi поглежда по-често към кросоувърите. В най-дол-
ната част на гамата ще бъде Q1 (старт 2016 г.), който всъщност трябваше да се казва Q2 и ще се насочи към по-младата част от клиентите. На върха на кросоувър пирамидата ще бъде Q8 (старт 2017 г.) – готов за атака срещу BMW X7 и Mercedes GLS. Между тях ще бъдат позиционирани произвежданият в Мексико наследник на Q5 (от 2016 г.) и планираният първоначално като електромобил Q6 e-tron, дебютирал през септември на IAA, който ще бъде на пазара през 2018 г. Тъй като моделните наименования Q2 и Q4 са запазени (Fiat), от 2017 г. ще стартира TTQ (обявен първоначално като Q4). Под Q1 ще има място за A1 – SUV с гените на Polo, но това засега не е стопроцентово решено. Тъй като Q1 ще ползва една и съща платформа като наследника на Q3 (от 2018 г.), по отношение на размерите последното ще се доближи до Q5. От днешна гледна точка няма да има Q9, тъй като в ценовия клас над 300 000 лв. скоро ще се появят луксозните SUV Bentley Bentayga и Lamborghini Urus.
ДИЗАЙНЪТ
Благодарение на общата техника: модулната платформа за модели с двигатели осигурява повече място в интериора, актуализира електрониката до последния писък на модата, много по-гъвкава е по отношение на дължина, широчина и междуосие. Размерите са ориентирани по Tiguan II, но и Q3 се възползва от по-здравата и по-лека конструкция, както и от ефективната концепция с еднакви части. Дължината ще порасне от 4,39 на 4,45 метра, а междуосието – от 2,60 на 2,65 метра. Тъй като Q3 е с близо пет сантиметра по-широк, но не и по-висок, автомобилът заема по-внушителна позиция на пътя. За този ефект допринасят и сдържано по-издадените калници. Дълга база, каквато планират от Skoda и VW, не се дискутира за Audi. От отдела за продажби намират евентуално Q3 Coupé вълнуващо, но се опасяват от малък брой продажби, тъй като моделът ще бъде подчертано динамичен с 2 врати. В случай че от Porsche решат да произвеждат Macan Junior, проектът ще трябва да бъде разгледан наново. Интериорът и кокпитът на Q3 се ориентират към A4 и новия Tiguan. Което не означава непременно скъсване със старата технология на управление, но и това Audi се отдалечава от MMI концепцията и се връща към тъчскрийна. За управление с жестове, автоматично паркиране и автономно шофиране е още рано в този клас. Срещу доплащане уредите може да бъдат променени стъпаловидно. Аналоговите скали са серийни, а дигиталните индикации с голямо изображение на пътните карти и Head-up дисплеят се доплащат. Капакът на багажното отделение е с по-голям отвор, товарният ръб е смъкнат, а задните седалки могат да се настройват многократно. Вместимостта на багажника е нараснала от 356 на 400 л.
ТЕХНИКАТА
Платформата на концерна предлага безброй възможности за унифициране и диференциране. Така например в Audi остават верни на типичния за марката 5-цилиндров агрегат при RS Q3. От 2016 г. обаче ще има ново поколение с алуминиев блок и увеличена от 340 на 367 к.с. мощност. Събратята от VW, Seat и Skoda не предлагат такава моторизация. Специфично само за Audi е и хибридното задвижване в Q3 e-tron (от 2019 г.). Базовата техника е от VW, но по-високата системна мощност от 220 к.с. е запазена за марката с четирите пръстена в емблемата. Допълнително към Plug-in ще има и мек хибрид. В комбинация с 12-волтовата бордова мрежа и втори акумулатор мощността от 15 кВт е достатъчна за изминаването на кратки разстояния изцяло на електричество. За разлика от BMW Audi не планира 3-цилиндрова офанзива. Вместо това 4-цилиндровият мотор ще бъде усъвършенстван, като средносрочно хората от Инголщат ще се ориентират към два работни обема – 1,5 и 2 литра. Първоначално ще остане 1,4-литровият бензинов агрегат с непроменени 150 к.с., както и при четири различни 2-литрови мотора. При TFSI очакваме 180 и 220 к.с., при TDI – 150 и 190 к.с. В позиция на изчакване са SQ3 с 3000 к.с. и битурбодизелов мотор с 224 к.с. От 200 к.с. нагоре се предлагат
7-степенна трансмисия S-tronic и Quattro.
ПОЗИЦИОНИРАНЕ
Q1 е базиран на A платформата на модулната платформа за модели с напречно разположени двигатели. Новото Q3 ще използва матрицата за всички марки с до седем места. Така дори за базовите модели цената ще падне под 60 000 лв. Въпреки че следващото Q5 ще бъде с малко по-висока цена, между Q3 и Q5 няма да остане много пространство за TTQ. Клиентите на Q3 ще трябва да приготвят повече пари за някои пакети на оборудване – напредъкът чрез техника не е евтин.
ИЗВОД
Бъдещето е на SUV – дори и при малките! Новото Audi Q3 ще бъде по-просторно, с по-интуитивно управление и по-ефективно в сравнение с предшественика си. То подхожда перфектно на нишата между Q1 и Q5 и се различава значително от идентичните модели на конкурентните марки.