PZInż 403 Lux-Sport: Полша в епохата на аеродинамиката

2307
2024

Поръчката за разработката на този представителен автомобил, предназначен за висшето военно командване, е направена в Държавния машиностроителен завод във Варшава (PZInż) през март 1935 г. Заложено е производството на серия от 30 седемместни автомобила, които да заменят използваните до този момент чуждестранни марки.

Първоначално е планирано вграждането но оригинални италиански двигатели, с каквито към този момент се оборудват полските военни камиони Fiat 621, но тъй като по същото време производството им в Италия спира, е взето решение да се проектира изцяло нов двигател. Ръководителят на проекта Зигмунд Околов сформира екип от млади инженери и с отпуснатия бюджет от 504 хиляди полски злоти започва разработката на модерна лимузина с аеродинамична каросерия, с вътрешнозаводско обозначение PZInż 403 и търговско название Lux-Sport или LS.

Основното изискване е автомобилът да бъде напълно съпоставим с най-авангардните конструкции в света, при които не е важна цената, а техническото съвършенство, усещането за престиж, елегантност и максимално ниво на комфорт при пътуване. Според заложения график първият опитен образец е трябвало да бъде готов през пролетта на 1936 г., като дотогава са направени шасито и временната каросерия. На мястото на V-образния 8-цилиндров двигател, който все още е в процес на усъвършенстване, е монтиран спортен двигател от Fiat 122S, след което започват изпитанията. Второто шаси, предназначено за изложбени цели, е завършено през септември 1936 г. и е показано на техническото изложение във Варшава. През октомври 1936 г. започват тестове с истинския двигател V8, с който са изминати близо 50-хиляди километра без никакви повреди. Заводските изпитатели потвърждават високите експлоатационни параметри на автомобила и са убедени, че той е успешен във всяко едно отношение. Техният ентусиазъм е отразен в един фрагмент от разказа на предвоенния редактор на полското списание Automobil, Тадеуш Грабовски:

„Сядам зад волана в компанията на инженери от PZInż. и тръгваме на път. Това, което ме поразява най-много, е колко лесно се кара: използваш съединителя само при потегляне от място, а след това превключваш скоростите с лоста под волана. Те могат да се превключват без газ, с газ, бързо или бавно – електрическата скоростна кутия Cotal работи напълно автоматично и не допуска грешки. Колата послушно се вписва във всеки завой, не се накланя настрани и не проявява склонност към поднасяне. Бързо излизаме от града и ускоряваме темпото. Колата се движи много спокойно и се държи идеално на пътя. Внезапно натискам газта и много бързо достигам 118 км/ч. Скоростта обаче не се усеща. Колата не среща голямо въздушно съпротивление. Преминаването от 100 до 120 км/ч е толкова лесно, колкото от 40 до 60“.

Въпреки обещаващите перспективи, през февруари 1936 г. поръчката е намалена от 30 на 21 броя, а година по-късно, поради улеснения достъп до по-евтини лимузини от чужди марки, които по същото време се сглобяват в страната, военните губят всякакъв интерес към проекта. Това до голяма степен се дължи на решението на заместник-министъра на транспорта Юлиан Пиасецки, с което максимално се облекчава създаването на множество монтажни заводи в Полша, а това лишава Polski-Fiat от монополната му позиция, и води до значително увеличение на броя на предлаганите автомобили, както и до чувствително намаляване на тяхната пазарна цена. Автомобилите, сглобени в Полша, се третират като местни продукти, което дава възможност за възстановяване на данъци при покупка. Монтажните заводи предлагат готови превозни средства на известни световни марки – от евтини модели до луксозни лимузини, камиони и автобуси, а прекият конкурент на Lux-Sport Buick 90 (който започва да се сглобява в Полша в началото на 1937 г.) напълно отговаря на изискванията на военните със своите 140 конски сили и двигател V8, но на много по-ниска цена.

Въпреки всичко в средата на 1937 г. PZInż решава по самоинициатива да започне производството на пробна партида от 50 автомобила Lux-Sport, но комисията за контрол на разходите, създадена по искане на военното командване нарежда работата да бъде спряна.

В крайна сметка по тази програма са направени един завършен прототип, предназначен за изпитания, едно изложбено шаси и около 10 двигателя. Общите разходи до окончателното спиране на работата възлизат на 950 хиляди полски злоти.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин