PSA прави крачка напред към автомобилите без шофьор

2903
2017

Програмата AVA, представена на Автомобилния салон в Женева, обединява широка гама функции, които постепенно ще доведат до частичното, а по-късно и до пълното делегиране на управлението на самия автомобил по желание на водача. Целта на PSA Group е да направи автомобилите с автономно управление достъпни за по-голям брой клиенти, като предлага автомобили, които улесняват ежедневието чрез освобождаване на време при пътуване по още по-безопасен начин. Групата стартира програмата AVA на автомобилите от своите марки Peugeot, Citroën и DS.

Демонстрационните модели, тествани от водачите, са оборудвани с функции от ниво на автономност 3 „eyes off” (без необходимост от постоянно наблюдение на пътните условия от страна на водача) и ниво на автономност 4 „mind off” (без участие на водача в управлението). Тези автомобили са предвестници на автомобилите с изцяло автономно управление, които ще са налични след 2020 г.

Към настоящия момент функции в помощ на водача, произтичащи от програмата AVA, вече са налични в моделите Peugeot 208, 308, 2008, Traveller и 3008, и Peugeot 4008 в Китай. Някои примери на тези функции:

  • Автомобилът се адаптира към скоростта на превозното средство отпред и поддържа безопасна дистанция. Така автомобилът може да спре автоматично, благодарение на системата Adaptive Cruise Control with stop function (Адаптивен автопилот със стоп функция).
  • Автомобилът предупреждава водача в случай на опасност от сблъсък, благодарение на системата Distance Alert (Предупреждение за спазване на дистанция); автомобилът активира спирачната система при необходимост, благодарение на Active Safety Brake (Активна спирачка за безопасност).
  • Автомобилът автоматично се връща в своята лента, ако я е напуснал неволно, благодарение на Lane Keeping Assist (Асистент за придържане в лентата).
  • Автомобилът сам засича подходящо за размерите му свободно паркомясто и поема контрол над управлението, благодарение на системата Park Assist (Помощ при паркиране).

От 2018 г. функциите за автономно управление „под контрол на водача“ ще съставляват втората фаза на програмата AVA.

  • Автомобилът управлява скоростта си и контролира траекторията си. Функцията Connected Pilot предлага пълна асистенция по магистрали.
  • Автомобилът се паркира сам без действия от страна на водача, благодарение на Park Pilot.
  • Интегрираното в автомобила оборудване разпознава препятствията, осигурявайки подобрена видимост през нощта, благодарение на Night Vision.
  • Камера в автомобила следи бдителността на водача, благодарение на Driver Attention Monitoring.

От 2020 г. функциите за автономно управление, наречени „hands off“ (дават възможност на водача да свали ръце от волана по време на управление), последвани от функциите от ниво 3 „eyes off“, ще позволят на водача напълно да делегира управлението на самия автомобил. PSA Group стана първата компания, която тества автономни автомобили по магистрали във Франция от юли 2015 г. През март 2017 г. PSA е първата, която експериментира с така наречените водачи-неексперти зад волана. Тези тестове започнаха в началото на март 2017 г. и ще продължат през юни 2017 г. сред широката общественост.

Към днешна дата над 120 000 километра са изминати в режим на автономно управление (нива 2, 3 и 4) по европейските магистрали. Общо 15 прототипа са използвани от Групата и нейните партньори.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин