Prius III на старо: за какво да внимаваме?

Търсех употребяван автомобил, но нито един не ми харесваше. И накрая избрах един, какъвто изобщо не търсех


16
апр.
2018

НАЧАЛОТО НА АВГУСТ 2017 г. Моят стар премиум употребяван автомобил ще продължи да ръждясва в Литва, а аз си търся нещо ново. Бюджет: максимум 16 000 лева. Трябва да е автоматик, да има автопилот, да е под 100 000 километра, да харчи под 20 лева/100 км и да е по-къс от 4,45 метра. Защото в противен случай няма да се събира в гаража заедно с мотоциклета ми. А, и да не забравя, да няма ангренажен ремък или огромна и хищна радиаторна решетка. Иначе съм отворен за всички варианти, притежавал съм всякакви автомобили от VW Lupo 3L TDI до Land Rover Defender (той стоеше на улицата), от Smart Cabrio до SLK 320.

Футуристичен кокпит, но след като свикнете, управлението е лесно

Доста се загледах по Mercedes C-клас Sportcoupé. Задължително дизел. Но не откривам нито един екземпляр без ръжда, много от тях са и с прикрити следи от катастрофи. Продължавам. BMW Серия 1, първо поколение. Окей, трябваше да вдигна малко горната граница на цената. Но нима бих искал на 54-годишна възраст да се возя в автомобил с толкова твърдо окачване? В никакъв случай. И тогава си спомних за един автомобил от продължителните ни тестове. Който отговаря на всички изисквания. Но за съжаление изглежда ужасно: Toyota Prius. От второ поколение, произвеждан от 2004 до 2009 година, с фейслифт през 2006 година. Той ще е. Защото благодарение на електромотора хибридът има страхотна тяга при потегляне – 476 нютонметра! Ще трябва да се примиря с факта, че в този момент миниатюрният 1,5-литров бензинов двигател звучи като кухненски миксер. Започвам търсенето. И тъй като от около 26 години пиша за употребявани автомобили, аз зная техните слабости. Както и малкото такива при Prius. Още при първия оглед ми става ясно: проблемът не е в автомобила, а в предишните му собственици. Които са монтирали огромни камери за обратно виждане, окачили са спойлери или небрежно са натъпкали отоплителни възглавници под тапицериите на седалките. И най-вече са „тунинговали“ горката Toyota, където това е възможно. Не откривам Prius без щети по каросерията, резултат от паркирането в града. Питам за инциденти, но търговците не обичат да отговарят на такива въпроси. А в Бремен виждам един екземпляр от 2009 година, който изцяло е пребоядисан със спрей.

Обратната страна на медала: заради аеродинамичната задна част обзорът е екстремно лош. Камерата за обратно виждане не е предлагана като екстра

След 3 седмици търсене откривам своя автомобил. Той не отговаря на желанията ми нито по цвят, нито по оборудване (Sol). Пробното шофиране ме отвежда директно до Toyota, майсторът оглежда колата внимателно. Не откриваме нито течове на масло, нито следи от инциденти. Успявам да спазаря понижаване на цената и се отправям към вкъщи с временните номера. Изпращам снимка на приятелката ми. Отговорът й: „Оооо, по дяволите!“ Един приятел, влюбен в Audi и усещанията при докосване, чука по арматурното табло от твърда пластмаса. Ами аз? Сменям маслото и спокойно се отправям към Австрия. Безпроблемно. Автопилот на 130 км/ч, разход 5,2 л/100 км. Нищо не трака, нищо не скърца. При изкачване по наклон двигателят вие, иначе е тихо. Годишният данък е смешно нисък. Никога досега не съм плащал толкова малко. Prius, ти си премиум.

НА КАКВО СЕ ДЪЛЖИ СЛАВАТА НА НЕУНИЩОЖИМИЯ PRIUS?

Има автомобили с много по-дълъг списък от недостатъци. При Prius двигателят и хибридното задвижване са без забележки. Когато се ползва като такси, изминава по половин милион километра. Течове на масло? Почти непознат проблем! И ако нещо се повреди, то това е обикновено нормално износване. Като бързо ръждясващия ауспух. При най-ранните екземпляри може да се повреди дисплей, а в много редки случаи отказват стартовият бутон и селекторът на автоматичната трансмисия. Съвет: моделите след 2006 година.

Горен тампон на двигателя
Може да се разбие при висок пробег, тогава задвижването се тресе при промяна на натоварването.

Корозия по алуминия
Най-често по предния капак в резултат от удари от камъчета, в случая и на задния капак.

Ръждива спирачка
Тъй като почти не се натоварва заради електрическата спирачка, е добре от време на време да я натискате силно.

12-волтов акумулатор
Малкият помощен акумулатор е само резервен, сменя се на всеки 5 години.

Заден спойлер
Може да се разхлаби с течение на времето. Трябва просто да затегнете болтовете.

Фарове
Те са от пластмаса и имат склонност към потъмняване. Съвет: никога не ги стържете!

Извод

Това не беше любов от пръв поглед. Но половин година по-късно съм впечатлен от Prius, нито един употребяван автомобил досега не е създавал по-малко проблеми. Затова експериментът продължава.

Още по темата