Praga AV: най-известният офроудър в гаража на цар Борис III

1302
2024

В началото на 40-те години на миналия век царският автомобилен парк в София разполага с 28 превозни средства, преобладаващата част от които са леки автомобили от елитните марки Packard и Mercedes-Benz. Сред останалите обаче има и единични бройки с по-необичайна конструкция, най-известният от които е шестколесният всъдеход Praga AV.

Първата серия от 30 екземпляра от този рядък образец на чешкото автомобилостроене е произведена в завода в Прага през 1936 г., а през 1937 г. са направени още 291. Основната част от тези автомобили първоначално се експлоатират от чешките въоръжени сили, но след 1939 г. много от тях са зачислени към моторизираните формирования на Вермахта, както и в някои военни части на независимата по същото време Словакия.

Типовото обозначение AV (Alfa Vojenská, тоест „Военна Алфа“) е донякъде подвеждащо, тъй като от техническа гледна точка моделът няма нищо общо с Praga Alfa, но има редица сходства с доста по-голямата Praga Golden. Това в пълна степен важи за шестцилиндровия двигател с водно охлаждане (диаметър на цилиндъра и ход на буталото 80 х 115 мм), който развива мощност 70 к.с. при 3500 об./мин. Шасито е триосно, като двата задни моста са задвижващи (6 × 4). Предните колела са индивидуално окачени на двойни напречни носачи със спирални пружини, а независимото окачване на задните оси е с по един надлъжен полуелиптичен листов ресор от всяка страна.

Автомобилът е 6-местен с дължина 5,10 м, ширина 1,75 м и междуосие 2,50 + 0,92 м. Трансмисията има 3 предни и една задна предавка, както и допълнителна предавка на междинния вал. Собственото тегло на Praga AV е 1740 кг празен, и 2200 кг натоварен. Разходът на гориво е 28 литра бензин и 0,3 литра масло на 100 км, а максималната скорост от 92,5 км/ч е повече от достатъчна за такъв тип автомобил.

В различни публикации често се цитира твърдението, че Praga AV всъщност е разновидност на произвеждания по същото време камион Praga RV, но с пътническа каросерия. Това обаче не е съвсем вярно: Praga AV и RV наистина имат един и същ двигател, но AV се отличава с много по-деликатно проектирана конструкция, а и разликата в размерите, както и в показателите на двата типа превозни средства (дължина, ширина, междуосие, собствено тегло, полезен товар и др.), са значителни. Скоростната кутия също е различна.

В царския гараж в София има два екземпляра Praga AV, които са част от по-голяма партида от 10 такива автомобила, доставени през ноември 1939 г. за Въздушни войски.

Някои от интересните истории, свързани с Praga AV, са разказани и от царския шофьор Сава Джеврев в автобиографичната му книга „Аз бях до Негово Величество“.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин