Porsche Type 534 – задкулисни експерименти

0506
2023

В контекста на 75-годишнината на Porsche е добре да припомним, че за нито една от великите автомобилни фирми в света развитието не е било свързано само с поредица от успехи и фази на непрекъснат възход. Зад много от утвърдените във времето технологични еталони стоят редица неуспехи и провалени експерименти. Това в пълна степен важи и за автомобилния дизайн, който поради своята показност е сред най-уязвимите съставки от имиджа на един автомобил. В процеса на непрекъснато изчистване и усъвършенстване на аеродинамиката и стила има фази, с които никой автомобилен производител не се гордее, макар че те са неизменна част от един по своему продуктивен еволюционен процес. Типичен пример в тази насока е така нареченият спортен прототип на Volkswagen, известен като Klein-Sportwagen Selbsttragend, разработен от Porsche, който носи вътрешнозаводско обозначение Type 534.Неговата съвсем кратка история започва в началото на 50-те години, когато ръководството на германския концерна Volkswagenwerk GmbH приема амбициозна програма за разнообразяване на моделната гама на малолитражния Volkswagen Type 1 (който по-късно официално е наречен Käfer, тоест „бръмбар“).В портфолиото на тази програма е включен и спортен автомобил, за чиято разработка са привлечениняколко външни фирми, включително Porsche AG. Всъщност нейните първи разработки в тази насока започват още през 1949 г. с така наречения Type 402, който обаче не надхвърля фазата на проектната документация. Работата над следващия проект за малък автомобил, базиран на VW Type 1 под кодовото название Type 534 започва през март 1952 г. Той се отличава с двуобемна самоносеща каросерия без изпъкнали калници, каквито са при стандартния VW. Прототипът е с две врати и четири места, а максималната му мощност възлиза на скромните 26,5 к.с., като сред по-интересните технически нововъведения е петстепенната механична скоростна кутия. Опитният образец преминава успешно през серията от тестове и през октомври 1953 г. е представен пред генералния директор на концерна Хайнрих Нордхов. Той обаче не проявява никакъв интерес към „тумбестия“ двойник на Porsche 356, който изглежда по-висок отколкото дълъг, а спортният му потенциал витае по-скоро в сферата на добрите пожелания. По-нататъшната разработка на проекта е преустановена още през същата година, но както става ясно, на един по-късен етап някои от конструктивните идеи заложени в него са използвани при някои от следващите разработки на Volkswagen.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин