Porsche Taycan постави световен рекорд за най-мощно индуктивно зареждане

2308
2024

Реномиран американски изследователски институт успя да зареди Porsche Taycan с мощност 270 кВт без да използва кабел! Никой друг електромобил досега не е бил зареждан толкова бързо индукционно – и така екипът от учени поставя нов рекорд

Моделите на двигателите с вътрешно горене никога няма да могат да бъдат зареждани без автомобилът да бъде свързан с каквото и да било. Но при електромобилите такава възможност съществува благодарение на електромагнитната индукция. Освен това при електрическите автомобили очевидно сме много близо до безкабелното зареждане на батерията с висока мощност – както става при смартфоните от години. Сега учени от най-големия държавен изследователски институт в САЩ, Националната лаборатория Оук Ридж (ORNL), поставиха нов световен рекорд.

ORNL е основана през 1943 г. като част от тайния план за атомна бомба „Проект Манхатън“, за да произвежда обогатен уран. Оттогава институтът си е изградил солидна репутация с огромен брой разработки в областта на физиката.

Технологията вероятно ще бъде готова за серийно производство до 4-5 години

За успеха в сферата на индуктивното зареждане Porsche Taycan от 1-вото поколение на модела получи специално разработено зарядно устройство, което позволява зарядът на батерията да бъде вдигнат с 50 процента само за десет минути. Най-малката батерия за тази генерация на Taycan е с капацитет 71 кВтч, което позволява пробег от 431 км съгласно тестовия стандарт WLTP.

След модификациите мощността при индукционно зареждане е достигнала 270 кВт. Това е и максималната възможна мощност на зареждане изобщо за първото поколение на Taycan и когато се използва кабел за зареждане на постоянен ток – значително по-висока, отколкото при повечето модели електромобили. „Ние смятаме, че тази технология може да бъде готова за пускане на пазара до 4-5 години – ако партньорите от автомобилната индустрия се присъединят към проекта“, коментира пред AUTO BILD Омер Онер, ръководител на разработките в ORNL. Все още обаче са необходими сериозно изпипване и тестване на технологията.

Сътрудничеството с концерна VW ще продължи

Porsche не участва пряко в проекта. Американската изследователска институция работи с концерна Volkswagen – и двете организации искат да продължат сътрудничеството си, за да постигнат още по-висока мощност на индуктивно зареждане. По време на официално посещение в базата на ORNL в Тенеси през април мениджърите на VW виждат резултата от проекта. Porsche следи работата на учените в САЩ „с интерес“, каза говорител на компанията пред AUTO BILD.

Производителят не иска да прогнозира кога устройството за бързо индукционно зареждане би могло да бъде пуснато серийно при Taycan и други модели. Фокусът на развойната дейност в Цуфенхаузен обаче не бил поставен върху индукционното зареждане с постоянен ток. Според говорителя на Porsche е по-вероятно да се обмислят устройства за удобно индукционно зареждане с променлив ток у дома.

По време на официално посещение мениджърите на Volkswagen инспектираха преработения в САЩ Taycan. Сътрудничеството между концерна и изследователската институция ще продължи.

Такива системи с мощност на зареждане до 11 кВт (с колкото зарежда и стандартен Wallbox) и ефективност около 92 процента били почти готови за пускане на пазара, съобщават от Националната лаборатория Оук Ридж. Вече имало възможност дори и за по-високи мощности на зареждане без кабел. Но компонентите, които позволяват това, досега били твърде тежки за автомобилите. Този проблем обаче вече е решен благодарение на нова бобина с върхови показатели. Тя позволява изграждането на най-леката система за индукционно зареждане в света, измерено като съотношение спрямо теглото на превозното средство – още един световен рекорд.

12 сантиметра между предавателя и приемника

Актуалната разработка използва изключително мощна електромагнитна бобина със сечение общо около 48 см. Принципът на действие при разработка на ORNL е подобен на конвенционалните решения за индукционно зареждане за смартфони и други малки устройства. Разликата: „Уникалната геометрия и конструкцията на многофазните бобини позволяват предаването на изключително висока мощност чрез използване на въртящи се магнитни полета, генерирани от фазовите намотки на бобината“, обясняват от изследователската институция.

Разстоянието между предавателния модул на земята и приемника на пода на автомобила е 12 сантиметра. В сравнение с познатите до момента системи, сега производителността е с осем до десет пъти по-висока. Приемникът е интегриран безпроблемно в долната част на Porsche Taycan.

Приемникът (на преден план) за индуктивния ток има няколко намотки, които имат общо сечение около 48 cм.
Ето как изглежда отзад приемникът на индукционния ток. Намотка с голям брой нишки позволява постигането на максималната мощност на зареждане благодарение на голямото си сечение.

Проектът на учените от Оукридж е вторият по рода си: през 2018 г. те успяха да заредят електромобил индуктивно със 120 кВт.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин