Porsche Mission R: возихме се в електрическия състезателен автомобил

0301
2022

Porsche ни предложи да участваме в първия тест на електрическата студия Mission R. Минахме високоволтово обучение и облякохме състезателен костюм.

Мисията на Porsche е известна: Със студията от IAA Mission R хората от Цуфенхаузен искат да покажат, накъде се е насочил автомобилният спорт. Или по-точно казано – към спорта за клиенти. 1088 к.с., двойно задвижване, тегло от само 1500 килограма, спринт до 100 км/ч за под  2,5 секунди, максимална скорост от над 300 км/ч. Накратко: с пърформънс на нивото на 911 GT3 Cup Porsche искат да направи електрическата „бегачка” за пистата интересна на бързите си и богати клиенти.

Кулминацията: директен маслен охладител за електромоторите. Ако иначе течността обвива статора, сега Porsche отвежда маслото директно към медните намотки; същото важи и за батериите. Друго екзотично решение е структурата на пътническата клетка от карбон, която комбинира ниско тегло и висока степен на защита. Освен това добавяме и произведени с малко отделени вредни емисии пластмаси.

Толкова за теорията, която ни бе обявена от Porsche още в Мюнхен по време на изложението. Няколко седмици по-късно имаме среща с електрическия състезателен автомобил – отново. Към момента това е единственият екземпляр. В Лос Анджелис, на собствената състезателна писта на Porsche в Experience Center. Тук Mission R трябва да покаже на практика, как функционира теорията. Поне на етапи. При сегашния струващият милиони концептуален автомобил няма да вдигне повече от 100 км/ч.

Влизането в кокпита е трудно начинание

Мерките за сигурност са сериозни. Все пак Mission R работи с 900-волтова техника, тоест със 100 волта повече от в Taycan. Ако нещо се обърка, нещата могат да станат смъртоносни. Затова преди качването в автомобила има обучение, какво да правим, ако се случи нещо непредвидено. Скачаш от колата, без да докосваш асфалта. Почти невъзможно упражнение, както се оказва по-късно. Второто препятствие по пътя към кокпита – състезателен костюм с пожароустойчиво бельо, ботуши, ръкавици и каска. Да, авторът на статията не е стандартен размер… Диша трудно – в изправено положение, без да се сгъва. Сега остава и да вляза вътре. Кокпитът – висока технология, излята като едно цяло, може да се използва и извън автомобила като симулатор, е създаден за пилоти с грациозни фигури, а не за едри редактори. Означава конкретно – качване като трудно гимнастическо упражнение, което изисква акробатични умения. Седенето – така се чувстват сардините в консерва – е трудна работа, а управлението – почти невъзможно. Просто десния крак блокира волана и ми пречи да го въртя. Бързо става ясно, че за мен Mission R е impossible.

Батерията стига за 40 минути каране на пистата

Идва ред и на план Б. Той се нарича Ларс Керн, тестпилот на Porsche, който се побира безпроблемно в автомобила. Изпълзявам навън (и се сещам за указанията, че в случай на авария трябва да скочим от колата, без да докосваме пода) и също толкова неелегантно се настанявам на предната дясна седалка. Ларс се промъква с лекота зад волана, натиска няколко превключвателя и след това най-после потегляме. Неочаквано сме излезли от бокса и Ларс натиска педала на „газта”. Mission R се изстрелва напред като снаряд, а аз съм притиснат към твърдата седалка тип корито. Добре, че състезателният костюм ме стяга здраво, иначе коремът и просто щеше да се преобърне. Именно това въодушевява Ларс Керн. Тази непосредствена реакция, тази директна мощ – само натискаш леко с пръста на крака си и колата буквално подивява.

Силно бръмчащо и жужащо – нещо като комбинация между джъмбо-джет и трамвай – така звучи Mission R на пистата, реагиращ на най-малката команда на педала на газта като овчарско куче и превземащ завой след завой. Батерията на концептуалния автомобил е с капацитет от 82 кВтч., като може да издържи на каране на пистата в продължение на 40 минути – значително по-дълго от мен.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин