Porsche Cayman GT4 RS: безкомпромисният спортист

2302
2023

ЗА ДА НЕ ПОЗВОЛИМ влизането в спорове, ще кажем още в самото начало. Да, има и по-мощни модели. Има и по-бързи спринтьори. Както и коли, които правят обиколки на „Нордшлайфе“ за по-кратко време. Нито един друг спортен автомобил обаче не ни въодушевява, омайва и съблазнява толкова колкото най-новото Porsche 718 Cayman GT4 RS. Никой друг внушителен турбодвигател на света не може да устои на неговия високооборотен фин дух, нито едно окачване не може да раздели завоя на толкова остри участъци, колкото успява да постигне това великолепно Coupé със средно разположен двигател, като в нито един друг болид водачът не докосва чрез волана асфалта. Накратко: притежаващият 500 к.с. и развиващ максимална скорост от 315 км/ч топ-Cayman изпълнява по перфектен начин ролята на машина за шофиране. В седем раздела ще посочим къде новото Porsche определя мащабите и ще отпразнуваме една машина за шофиране, която няма да има своя наследник. Както и конкурент, който да я победи.

Звук: Яко налягане, много цветове, голяма радост!

Принципно можехме да си спестим този раздел – звукът (а и особено този тук!) не може да бъде описан. Можем да обясним конструкцията на RS. Титановата ауспухова уредба с обем и тънки стени бумти като тръба, „жужи“ във високите обороти до 9000, а по-малката изолация на каросерията позволява разгръщането, не притежаващата турбина система предизвиква крещене при всмукване, както и виене в ушите на пасажерите – този божествено-адски саунд е силна, ярко изразена, пристрастяваща творба на изкуството.

Вдигащи шум тръби: силен саунд от ауспуха, но истинският звук идва от всмукателната система

Концепция: Безкомпромисно в завоя

Качеството да омекотяват е присъщо на другите. Там, където другаде има гумени тампони в носачите, при GT4 RS те са заменени с твърда шарнирна връзка. Докато при всички останали автомобили последните предавки на трансмисията свалят оборотите, Porsche се развърта бясно до максимална скорост, така че ще ви се завие свят. Вместо през решетки в бронята Cayman получава въздушната струя през отвори зад средните колони – за какво са ви странични прозорци всъщност? Сложна, лека конструкция, задвижване и окачване от моторния спорт, променящи се дифузьор и спойлери, както и изключително устойчиви на нагряване спирачки – от Porsche са направили една „бегачка“ за неделите. А защо не и за всеки ден: в действителност амортисьорите работят в зависимост от режима и с мека настройка, а пътниците могат при желание дори да слушат музика.

Ще го разберете отпред вляво: няма автомобил с по-фино управление

Усещане зад волана: Най-финото

Средно разположен двигател, задно задвижване, подходящи гуми, регулиращи се амортисьори, задно задвижване, ориентирана към максимална обтекаемост аеродинамика – ефектът от всичко това е залепване за асфалта. С непоколебимо стабилното странично водене Рorsche завива, следвайки въображаеми линии в завоите. При това автомобилът никога не се усеща непредвидим, като в граничната зона има леко недозавиване и минимално свръхзавиване. Здравината на автомобила, екзактните реакции и превъзходната прецизност водят до най-ангажираното и най-впечатляващо преживяване с бързо каране през последните дни. За целта автомобилът притежава подходящите размери. Добре преценим, фино завиващ, субективно позициониран под 911 и въпреки това достатъчно зрял, за да оставя зад себе си спортно ориентираните компактни модели.

Спирачките: До лимита

В предните спирачни дискове с размер до 402 милиметра захапват спирачни апарати с 6 бутала. Обвити със стоманена оплетка маркучи отвеждат спирачната течност чрез налягане на хидравликата към апаратите. Водачът усеща всичко това по прецизния момент на натиск, който никога не поддава и винаги е налице в пълния си обем. Така, от една страна, GT4 RS спира превъзходно брутално, а от друга неподозирано дефиниращо. Стрес от прегряване? Никога! Направените от керамика и карбон дискове се справят чудесно с поглъщането на топлината вследствие на триене, освен това GT4 RS осигурява допълнителен въздух за охлаждане посредством дюзи Naca в предния капак. Ако нещо може да озапти тези 500 к.с. на RS, то това е чудното спиране.

Структура с резерви: керамични спирачни дискове

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин